0,00% Idag

2020-09-15 17:39:03

BÖRSEN: H&M STEG TVÅSIFFRIGT, HANDELSBANKEN DÖK, OMXS30 +0,9%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen stängde i klart positivt territorium på tisdagen. På bolagsnivå klev H&M upp tvåsiffrigt efter att ha kommit med bättre preliminära siffror än väntat, medan Handelsbanken backade märkbart efter besked från Finansinspektionen kring övergången till schablonmetod gällande beräkning av kapitalkrav.

Vid stängning noterades storbolagsindexet OMXS30 0,9 procent högre till nivån 1.819. Aktier för cirka 22 miljarder kronor var omsatta på Stockholmsbörsen. På kontinenten sågs tyska DAX stärkas 0,2 procent medan franska CAC 40 var upp 0,4 procent.

Klädjätten H&M släppte ett preliminärt resultat för sitt tredje kvartal, juni till augusti, som överträffade förväntningarna. Det preliminära resultatet före skatt inkom på cirka 2 miljarder kronor. Enligt en samanställning från Infront gjord i början av juli väntades resultatet före skatt i det tredje kvartalet uppgå till 397 miljoner kronor. Aktien var vinnare bland OMXS30-bolagen med en uppgång på 10,8 procent.

Assa Abloy sågs hack i häl med en uppgång på 3,8 procent. Securitas lyckades matcha tempot någorlunda och steg 2,8 procent.

Electrolux noterades till en uppgång om 2,1 procent i samband med att bolaget fått sin riktkurs höjd av Carnegie med en upprepad köprekommendation.

På förlorarsidan märktes Handelsbanken som klev ned hela 4,6 procent efter att Finansinspektionen beslutat om att banken ska börja använda sig av schablonmetod för att beräkna kapitalkravet för kreditrisk. Enligt analytiker som Direkt talat med kan beskedet innebära att Handelsbankens utdelningar framöver kan komma att bli lägre än marknaden räknat med.

"Beslutet kan påverka Handelsbanken utdelningsförmåga kommande år, men inte så pass mycket att den helt utesluts. Det handlar i sådana fall om storleken på utdelningen", uppgav Kepler Cheuvreux bankanalytiker Robin Rane.

Resterande storbanker drogs med i fallet och backade mellan 0,6-1,0 procent.

På minussidan sågs även SSAB till -0,4 procent samt Volvo som noterades 0,8 procent ned.

Triton meddelade att det höjer sitt bud på Hiq med två kronor till 72 kronor per aktie. Hiq steg 2,7 procent till 71:80 kronor.

Bemanningsföretaget Poolias styrelse rekommenderar aktieägarna att inte acceptera budpliktsbudet som lades på fredagen av Danir Resources, trots att styrelsen ställer sig positiva till att Danir kommit in som huvudägare. Aktien var 1 procent upp.

Diamyd Medical presenterade kort inför måndagens börsstängning sina övergripande resultat från Diagnode-2 studien. Forskningsbolaget uppnådde visserligen inte det primära målet i fas 2b-studien men kunde istället visa en signifikant effekt i en genetisk subgrupp av patienterna med typ-1 diabetes. Aktien avancerade nästan 25 procent.

Oncopeptides vd, Marty Duvall, har köpt aktier i bolaget motsvarande en likvid om cirka 1 miljoner kronor. Aktien steg 4,3 procent.

På tisdagen gjorde Spotlight sin handelsdebut på marknadsplatsen med samma namn. Kursen i erbjudandet låg på 22:10 kronor och aktien stängde till 34:60 kronor, en utveckling på 56 procent över kursen i erbjudandet.