-0,80% Idag

2019-06-03 10:17:44

BÖRSEN: HANDELSORON FORTSÄTTER SÄTTA PRESS, OMXS30 -1,1%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Handelsoron, som tog extra fart i fredags med Donald Trumps hot om Mexiko-tullar, behåller sitt grepp om finansmarknaderna och Stockholmsbörsen bjöd på ännu en bred nedgång när den nya handelsveckan inleddes på måndagen.

Vid 10-tiden hade storbolagsindex OMXS30 backat 1,1 procent till nivån 1.494. Aktier för 1,9 miljarder kronor hade bytt ägare. Ute i Europa var tyska DAX-index samtidigt ned 0,7 procent, Parisbörsens CAC-index med 0,9 procent och Londonbörsen hade backat drygt 1 procent.

Liksom på fredagens dystra börs tillhörde fordonssektorn, råvarubolagen och konjunkturkänsliga verkstadsbolag förlorarna i Stockholm.

Autoliv fortsatte ned med 2 procent efter att ha tappat över 7 procent i fredags i spåren av tullhotet mot Mexiko och Volvo gick ned ytterligare dryga procenten. Bland råvarurelaterade bolag sjönk SSAB 2,4 procent och Boliden med 1,9 procent. Verkstadsaktierna Atlas Copco och Sandvik backade också bit över 1 procent.

Bilbesiktningsföretaget Opus gick mot strömmen och steg 2,4 procent till 5:48 kronor. Nordea har inlett bevakning av Opus med köpråd och riktkursen 11:60 kronor.

Även MTG-avkoppningen Nent fick stöd av en ny rekommendation och steg 1,8 procent. Nent är en lågt värderad kassaflödesmaskin som är väl positionerad för att leverera lönsam tillväxt, skriver Dagens Industri på måndagen och utdelar en köprekommendation.

Intrum klarade sig också bättre än index och steg nära 2 procent. Kredithanteringsbolaget meddelade på morgonen att det köper grekiska Piraeus Banks plattform för hantering av förfallna fordringar.

Inission, som erbjuder produktions- och logistiktjänster till industrikunder, avancerade drygt 6 procent efter köpråd i senaste Börsveckan.

Medicinteknikbolaget Sedana Medical handlades upp nära 7 procent. Bolaget har tecknat ett tioårigt exklusivt distributionsavtal med en kinesisk distributör och initial order är på 16 miljoner kronor.

Sprint Bioscience, som utvecklar läkemedel inom området cancer och metabolism, var upp nära 10 procent. Bolaget har meddelat att det inom ramen för ett samarbete med LG Chem Life Sciences uppnått det första prekliniska delmålet. Därmed utfaller en delmålsbetalning till Sprint Bioscience om 1,5 miljoner dollar.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 3 juni

Källa: Infront