-0,55% Idag
-3,46% Sedan årsskifte

2018-04-04 14:26:09

ESEN ESPORTS: KÄNNER OSS REDO FÖR STÖRRE PRODUKTIONER - VD

STOCKHOLM (Direkt) Esen Esports, en streamingkanal för e-sport och producent av e-sportturneringar, befinner sig i en positiv tillväxttrend både i Norden och resten av världen och bolaget känner sig redo för större produktioner.

Det säger vd Joakim Stenberg till Nyhetsbyrån Direkt.

Esen Esports utsågs häromveckan till producent av två e-sportevents: spelbolaget Blizzards officiella Hearthstone-turnering på gamingeventet Polaris i Oslo samt CS:GO-turneringen på e-sporteventet Copenhagen Games i Köpenhamn, bägge i slutet av mars.

Enligt Joakim Stenberg säger Esen i dag ja till större produktioner jämfört med tidigare.

"Vi gillar att känna oss helt bekväma med en produktion innan vi tar oss an den", säger Joakim Stenberg till Nyhetsbyrån Direkt.

Med sitt turneringsformat King of Nordic har bolaget, enligt vd:n, blivit en av de ledande producenterna av nordiska turneringar för amatörer och semi-elitspelare. Med nya samarbetspartners, och projekten som väntar under 2018, hoppas Joakim Stenberg att Esen ska kunna utmana bolagsjättarna.

"Våra största konkurrenter är ESL och Dreamhack, där rättigheterna ägs av MTG (Modern Times Group)", säger han.

Joakim Stenberg vill inte avslöja vilka intäkter Esen får från de nya evenemangen. Tidigare har bolaget uppgett att samarbetet med Copenhagen Games och Polaris ger "stabila intäkter under det första kvartalet och breddar bolagets affärsmöjligheter framöver".

Under 2017 uppgick Esens intäkter till 3,9 miljoner kronor.

Esen Esports startades 2015 av Joakim Stenberg och gaming-företaget Qpads grundare Christer Körnbäck och bolagets mål är att bli världens främsta e-sportskanal och att sända dygnet runt. Hösten 2017 togs steget till Aktietorget med listningskursen 16 kronor och i dag handlas aktien till knappt 5 kronor.

I dag har Esen tio anställda, men enligt Joakim Stenberg vill bolaget anställa fler personer i takt med att marknaden växer.

"Vi var tre som arbetade nu senast i Oslo, och det gick bra. Det är alltid svårt att hitta folk med rätt kompetens och kunskaper. Vi har dialog med en kille som arbetar med front-end, och tidigare varit på Rovio. I övrigt behöver vi mer säljare", säger Joakim Stenberg.

Esen har tidigare i år anställt en ny mediesäljare. Tanken bakom att anställa fler säljare är att hitta nya intäktsströmmar från traditionella aktörer och sponsorer.

Sedan starten har Esen blivit partner med spelbolaget Ubisoft och mediaproduktionsbolaget RFRSH Entertainment. Samarbetet med Ubisoft innebär att Esen ska sända en turnering, med King of Nordic-formatet i det förstapersonsskjutare-spelet Rainbow Six: Siege - en titel som Ubisoft enligt egen utsago vill etablera som ett återkommande e-sportspel.

Esen kommer även att lansera sin egen e-sportsplattform, under andra kvartalet 2018. Bolaget ska också byta lokaler till sommaren - bättre anpassade för verksamheten vilket bolagsledningen hoppas ska leda en högre produktionskapacitet.

Esen Esports ser en stark utveckling på marknaden för licens- och rättighetsförsäljning. Genom varumärket King of Nordic arbetar de med e-sportsturneringar som generar tre olika typer av rättigheter: mediarättigheter, sändningsrättigheter och datarättigheter.

Genom mediarättigheter kan Esen sälja sponsorskap, annonser och partnerskap. Datarättigheter kan användas för att sälja matchstatistik, till exempelvis bettingbolag, och sändningsrättigheter skapar möjligheten att sälja vidare sändningar till andra kanaler.