0,00% Idag

2021-06-10 16:28:03

NEW YORK: INLEDER UPPÅT, SIGNET JEWELERS RUSAR, S&P 500 +0,6%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) De amerikanska börserna inledde torsdagens handel uppåt. I toppen återfanns Signet Jewelers efter en stark kvartalsrapport.

Vid 16.15-tiden var Dow Jones industriindex upp 0,5 procent till 34.630, samtidigt som S&P 500 ökade 0,6 procent 4.244. Tekniktunga Nasdaqs kompositindex stärktes 0,7 procent till 14.012.

Inflationssiffrorna för maj månad, som offentliggjordes före öppning, tilldrog sig stort intresse och visade att konsumentpriserna ökat mer än väntat.

Förväntat enligt Trading Economics sammanställning var att KPI i USA skulle ha stigit med 4,7 procent i maj jämfört med motsvarande månad i fjol, men utfallet blev 5,0 procent. Kärn-KPI, exklusive livsmedel och energi, väntades ha stigit med 3,4 procent men blev i stället 3,8 procent.

Bland enskilda bolag rusade Signet Jewelers, en stor återförsäljare av danska Pandoras smycken, drygt 15 procent efter att bolaget presenterat en stark kvartalsrapport och höjt sina prognoser. För det första kvartalet i räkenskapsåret 2022, 13-veckorsperioden som sträckte sig till den 1 maj, vände Signet till en större vinst än väntat och mer än dubblade den jämförbara försäljningen.

Tesla börjar leverera en ny prestandaversion av Model S för att konkurrera med de lyxmärken som kommit ut på banan inom elbilssegmentet, rapporterade Reuters. Aktien steg 2,1 procent.

United Airlines uppges föra långt gångna samtal med Boeing om att köpa ett "betydande" antal flygplan, bland annat åtminstone 100 av modellen 737 Max. Källor med insyn uppgav för Bloomberg att samtalen är ett led i Uniteds arbete med en större uppgradering av sin flygplansflotta. Boeing steg 1,7 procent i den inledande handeln medan United backade 0,4 procent.

Spelplattformen Roblox har stämts av en grupp musikförläggare för copyrightbrott. Roblox anklagas för att låta spelutvecklare inkludera musikspelare som spelar upphovsrättsskyddad musik utan tillstånd. Roblox backade 1,2 procent.

Original Bark Company, som säljer hundprodukter, har tagits upp till bevakning av Jefferies med en köprekommendation som motiveras med stark abonnemangstillväxt och en satsning på att använda varumärket inom nya kategorier. Aktien var upp nära 4 procent under den inledande handeln.

Den amerikanska tioårsräntan var upp 1 punkt till 1,49 procent.

Graf: S&P 500 torsdag den 10 juniimage

Bildkälla: Infront