0,00% Idag

2021-04-07 17:51:23

NORDEN: BLANDAD UTV, DANSKE BANK UPP I KÖPENHAMN, VINX30 -0,4%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) De nordiska börserna handlades i olika riktning på onsdagen. Samlingsindexet Vinx30 backade 0,4 procent till nivån 1.210.

I Köpenhamn föll OMXC25-indexet 1 procent till 1.680.

Danske Bank handlades starkt efter att Carnegie höjt sin rekommendation för aktien till köp från behåll. Riktkursen skruvades samtidigt upp till 145 från 110 danska kronor. Aktien steg 2,5 procent till 124:45 danska kronor.

Vindkraftsbolaget Vestas, som under tisdagen fallit drygt 4 procent efter att Deutsche Bank sänkt sin rekommendation för aktien, återfanns i bottenskiktet även på onsdagen. Aktien föll 1,9 procent.

Oslobörsens OBX-index var ned 0,6 procent till nivån 945.

Solkraftsunderleverantören Rec Silicon föll över 7 procent. Bolaget avslutade på tisdagen det strategiska partnerskapet med Violet Power som offentliggjordes i oktober i fjol.

Zwipes biometriska betalningslösningar har valts av franska fintechbolaget Be ys Pay som vill kunna erbjuda biometriska betalkort i Frankrike, Belgien, Luxembourg och Nederländerna. Aktien steg 2,8 procent.

Kahoot, som utvecklar en spelapp för frågespel, spår att intäkterna för det första halvåret 2021 kommer att uppgå till drygt 40 miljoner dollar. DNB Markets kommenterade i en analys att guidningen var "på den försiktiga sidan" och kan leda till nedreviderade intäktsprognoser. Aktien handlades ned drygt 8 procent.

Helsingforsbörsens OMXH25-index steg 0,4 procent till nivån 4.995 med stöd av försäkringsjätten Sampo som steg 1,7 procent.

På andra sidan indexet återfanns Neles vars aktie föll 1,6 procent. Bolaget aviserade i slutet av mars att försäljningen för det första kvartalet kommer att minska med 10 miljoner euro eller mer.