-0,20% Idag

2019-03-14 14:05:07

NEW YORK: TERMINERNA INDIKERAR ÖPPNINGSHANDEL KRING NOLLAN

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Terminerna för New York-börsen indikerade en öppning kring nollan på torsdagen.

Efter några dagar med tungt Boeing-fokus och trög utveckling för Dow Jones slutade onsdagen med positiva siffror för alla tre stora.

Uppgifter om att president Donald Trumps och kinesiske kollegan Xi Jinpings möte skjuts upp åtminstone tills i april sänkte humöret något.

Med en halvtimme kvar till öppningen handlades terminerna för Dow Jones och S&P 500 kring nollan, medan Nasdaq-terminen var 0,1 procent upp.

Brexitlättnad verkade råda i Europa, där indexen handlades 0,5-1 procent högre. Asienhandeln var blandad.

På bolagsfronten har industrikonglomeratet General Electric publicerat en uppdaterad prognos. Guidningen indikerade en justerad vinst per aktie i intervallet 50-60 cent, 7 cent lägre än Bloombergs analytikerssammanställning. Bolaget hänvisade främst till interna utmaningar, men också till tullar i Kina.

Aktien föll initialt tillbaka på beskedet men hämtade sig upp till plussidan.

Apple-aktien steg samtidigt 1 procent efter att analysfirman Cowen tagit upp aktien till bevakning med rekommendationen köp och 220 i riktkurs. Cowen pekade på långsiktig uppsida för Apples service-del.

Snapchat har samtidigt fått sin första köprekommendation. Aktien steg 6 procent.

På makroagendan redovisade amerikanska myndigheter att antalet nyanmälda sökande av arbetslöshetsunderstöd steg med 6.000, till 229.000 personer, under vecka 10, jämfört med föregående vecka. Analytiker hade räknat med 225.000 nya sökande av arbetslöshetsunderstöd, enligt Reuters snittprognos. Importpriserna steg 0,6 procent i februari jämfört med i januari, 0,3 procent mer än väntat.

På råvarumarknaden fortsatte oljepriserna upp 0,5-1 procent. Basmetallpriserna var samtidigt generellt lägre.