+0,50% Idag

2019-05-15 07:40:35

ASIEN: ÅTERHÄMTNING I REGIONEN, MEN NISSAN OCH TAKEDA RASAR

STOCKHOLM (Direkt) De asiatiska börserna rörde sig i positiv riktning på onsdagsmorgonen, i likhet med europeiska och amerikanska börser på tisdagen, efter en viss upptining i tonläget mellan USA och Kina gällande handelskonflikten.

Kinas och Hongkongs börser såg tydligast uppgångar, med Shanghai och Shenzhen på plus 1,3-1,6 procent och Hang Seng på plus 0,7 procent. Nikkei stod för en mindre ökning på 0,4 procent.

Nissans aktie föll kraftigt på Tokyobörsen efter att fordonskoncernen redovisat sämre resultat än väntat för det fjärde kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2018/2019 och spått ett kraftigt lägre resultat än väntat för kommande helår efter börsens stängning på tisdagen. Kursen dök också 3 procent på tisdagen efter att källor läckt till tidningen Nikkei att bolagets vinstguidning skulle komma in klart lägre än snittförväntan.

Även läkemedelsjätten Takeda rasade 7 procent sedan bolaget guidat för förlust på grund av förvärvskostnader i samband med uppköpet av Shire. Takeda räknar med förlusten 193 miljarder yen för kommande verksamhetsår. Analytikerna hade räknat med vinstindikationer enligt Bloomberg. Också omsättningen beräknas komma in lägre än analytikerkonsensus. Aktien är nu ner mer än 20 procent jämfört med vid tidpunkten då Takeda offentliggjorde sitt intresse för Shire.

Den i helhet positiva utvecklingen sker trots att Kinas industriproduktion kom in lägre än väntat under natten. Ökningen på 5,4 procent under april, jämfört med motsvarande period föregående år, var över en procent lägre än analytikernas förväntan på 6,5 procent, enligt Reuters prognosenkät. Datapunkten kan dock innebära att Kina tittar på nya stimulanser, uppgav analytiker för nyhetsbyrån.

President Donald Trump kallade under tisdagen handelskonflikten mellan världens två största ekonomier för "ett litet gräl" och lovordade samtidigt sin kinesiske kollega Xi Jinping. Xi Jinping fördömde på onsdagen utländska försök att omforma andra nationer som "dåraktiga", enligt Bloomberg.

"Att tro att ens egen ras och civilisation är överlägsen andras, och att insistera på att omvandla eller till och med ersätta andra civilisationer är dåraktigt i förståelse och katastrofalt i praktiken", sade han.

Xi Jinping nämnde inte direkt Kinas handelskonflikt med USA, men kommentarerna bevakades noga eftersom det var presidentens första offentliga tal efter att konflikten trappades upp i fredags.

Marknadstemperatur klockan 07:30

==============================================================