0,00% Idag
-2,57% Sedan årsskifte

2020-05-07 17:38:34

BÖRSEN: KINNEVIK, SECURITAS UPP PÅ GODA NYHETER, OMXS30 +1,1%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Det blev en stängning på plus för Stockholmsbörsen på torsdagen. Även i övriga Europa syntes positiva tendenser och i såväl Frankfurt som Paris och London steg index.

Bland svenska rapportbolag fanns exempelvis Electrolux och Securitas, medan H&M kom med försäljningssiffror.

Vid stängning hade OMXS30-index stigit 1,1 procent till 1.538 och aktier för 19,7 miljarder kronor omsattes under dagen på Stockholmsbörsen.

I ohotad topp av OMXS30 hamnade Kinnevik, sedan bolagets delägda nätmodehandlare Zalando visat upp en tillväxt på 10,6 procent för det första kvartalet 2020. Kinnevik lyfte 8,3 procent.

Även Securitas gick starkt. Bolaget hade under årets första kvartal en organisk tillväxt på 2 procent, medan analytikerna i snitt hade räknat med nolltillväxt. Försäljningstillväxten gick emellertid ned i alla affärssegment på grund av coronapandemin som började påverka verksamheten i början av mars, och ökande under månaden. Securitasrapporten togs emot väl och aktien stärktes 4 procent.

Electrolux överträffade marknadens förväntningar och noterade en rörelsevinst på 122 miljoner kronor, trots ett konsensus på -20,3 miljoner kronor enligt Infront. För det andra kvartalet spådde vitvarutillverkaren dock en betydande förlust. Electrolux stärktes 1,9 procent.

H&M rapporterade om en nedgång i den totala försäljningen under perioden 1 mars-6 maj på 57 procent. Då ökade ändå onlineförsäljningen med 32 procent under samma period. Bolaget upprepade att det andra kvartalet i år blir ett förlustkvartal.

I Tyskland, som är H&M:s enskilt största marknad, har dock landets klädbutiker fått klartecken att åter öppna. H&M handlades upp 3 procent.

Svagast bland storbolagen i OMXS30 gick Astra Zeneca, som noterade ett kurstapp på 2,7 procent.

Kontraktstillverkaren Recipharm vände till förlust då bolaget tyngdes av negativa engångsposter. Den organiska tillväxten var dock 4 procent. Recipharm uppgav även att företaget har säkrat upp tillgången av läkemedelssubstansen klorokinfosfat för sitt läkemedel Klorokinfosfat RPH Pharma och inlett tillverkning av produkten. Bakgrunden är rapporter om att klorokinfosfat eventuellt skulle kunna ingå i behandlingen av covid-19-patienter. Aktien steg 21 procent.

Loomis, som steg på onsdagen i samband med rapport, fick ökad fart och lyfte ytterligare 9,8 procent.

Sedana Medical vände till vinst, med en i stort sett fördubblad omsättning för det första kvartalet. Sedana steg 0,6 procent.

Installationsföretaget Instalcos kvartalsrapport fick ett positivt mottagande. Bolaget ökade omsättningen till nära 1,7 miljarder från 1,2 miljarder, och den organiska tillväxten rensat för valutaeffekter var 11,4 procent. Aktien steg nära 10 procent.

Även fastighetsbolaget Hufvudstaden gick uppåt efter sin rapport, med 4 procent. Bolaget redovisar ett något högre bruttoresultat för fastighetsförvaltningen under första kvartalet. En ökning som främst förklaras av högre hyresintäkter, enligt Hufvudstaden.

Affärsvärlden satte en köprekommendation för internetoperatören Bahnhof som svarade med att stiga 5,2 procent.

OMXS30 den 7 maj

Källa: Infront