0,00% Idag

2021-11-25 07:32:55

ASIEN: UPPGÅNG I TOKYO, OENIGHET OM TOSHIBAS FRAMTID

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Börserna i Asien gick åt skilda håll på torsdagen, när dollarn fortsatte att stiga då investerare utgick från att räntorna ska stiga snabbare i USA än i andra stora ekonomier som Japan och eurozonen.

I Seoul backade Kospi-indexet lätt. Den koreanska centralbanken höjt sin styrränta med 0,25 procentenheter till 1 procent, en åtgärd som var förväntad av de flesta tillfrågade analytiker enligt Reuters enkät och som följde i spåren av en liknande åtgärd av centralbanken i Nya Zeeland.

På Hongkongbörsen var indexrörelserna små. Fastighetsutvecklaren Kaisa Group lyfte drygt 18 procent efter att det krisdrabbade bolaget nått en överenskommelse med sina obligationsägare.

Japanska Toshibas näst störst ägare, hedgefonden 3D Investment Partners, gick på onsdagen emot planerna på att låta dela upp koncernen i tre delar och argumenterade i stället för att undersöka om det finns intresse från någon att köpa upp bolaget. I ett brev till Toshibas styrelse uttryckte hedgefonden missnöje med uppdelningsförslaget och varnade för att det är "extremt osannolikt" att det kommer att lösa några av Toshibas nuvarande problem.

Marknadstemperatur kl 7.20

==============================================================