-0,08% Idag

2018-06-26 13:37:45

BÖRSEN: NEGATIV UTVECKLING PÅ NYHETSTUNN TISDAG, OMXS30 -0,3%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen handlades i negativt territorium kring lunchtid på tisdagen. Nyhetsflödet dominerades fortsättningsvis av handelsoro. Under måndagen kom nyheter om att USA begränsar kinesiska bolags möjligheter att investera i amerikanska teknikbolag. Vidare överväger EU-kommissionen att från mitten av juli införa skyddstullar mot stål som omdirigeras från amerikanska marknaden. Det sade EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström vid en presskonferens.

Bland de svenska storbolagen i OMXS30 var det uppgångar för Swedish Match och Securitas medan SSAB och ABB återfanns bland förlorarna.

Vid 13:15-tiden var OMXS30 ned 0,3 procent till nivån 1.531. Aktier till ett värde av drygt 3,8 miljarder hade då omsatts.

I Stockholm rådde nyhetstorka och det var främst bland de mindre bolagen som det skedde några större rörelser. Ett undantag var dock Skanska som fått två order i USA till ett sammanlagt värde av drygt 0,8 miljarder kronor. Aktien rörde sig uppåt med 0,3 procent.

Saab har fått en order från USA:s försvarsdepartement på ammunition för det bärbara vapensystemet Carl-Gustaf. Värdet uppgår till 135 miljoner kronor. Dessutom har försvars- och säkerhetsbolaget fått en beställning på sjöradarssystemet Sea Giraffe AMB från en icke-namngiven kund. Aktien rörde sig marginellt upp.

Bland småbolagen rusade energiteknikbolaget Climeon 12,7 procent på First North. Enligt en kommentar från Pareto var en utökad order på 197 moduler till Island större än väntat. I augusti 2017 vann Climeon en order på geotermiska elanläggningar från den isländska energioperatören Varmaorka. Nu utökar Varmaorka sin order på 100 Heat Power-moduler till 197 moduler. Modulerna ska placeras ut på omkring 20 platser och kommer att levereras i grupper om 2-15 enheter under en period på 36 månader till juni 2021.

Miljöteknikbolaget Scandinavian Enviro har beslutat att genomföra en riktad emission genom kvittning om 3,2 miljoner kronor och 3,2 miljoner aktier. Emissionen genomförs via en kvittning av ett lån utställt av Recall Capital Nordic och teckningskursen per aktie blir 0:9956 kronor. Aktien steg 7,6 procent till 0:9860 kronor.

Kameraövervakningsbolaget Irisity, listat på First North, har tecknat en avsiktsförklaring med turkiska säkerhetskoncernen Tepe Savunma. Det nyskrivna avtalet avser att Tepe Savunma köper in "intelligent bevaknings-teknologi" från Irisity, vars aktie steg 3,1 procent.

Bland förlorarna fanns IBT, som utvecklar läkemedel för tidigt födda barn. Bolaget skjuter på sina fas 3-studier till andra halvåret vilket tolkades negativt av börsen som handlade ned aktien med 7,8 procent.

Nedåt var det även för Bactiguard. Kepler Cheuvreux har återupptagit bevakningen på bolaget med en neutral rekommendation. Aktien tappade 1,4 procent.

First North-listade Aino Health rasade 24 procent efter besked om att bolaget vill ta in 25 miljoner kronor i en nyemission. Bolaget är aktivt inom företagshälsovård.

OMXS30 tisdagen 26 juniimage

Källa: Infront