-0,08% Idag

2019-07-09 12:58:39

BÖRSEN: CYKLISKT TYNGER INDEX, HEXAGON I TOPP, OMXS30 -0,5%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen handlades nedåt vid lunchtid på tisdagen likt de ledande Europabörserna. Cykliska bolag fortsatte tynga storbolagsindex medan Hexagon och H&M höll emot.

Investerare prisar in en lägre sannolikhet för en snar räntesänkning från Federal Reserve, enligt analytiker. Om räntan inte sänks försvinner stimulansen för tillverkningsindustrin, vilket påverkade konjunkturkänsliga bolag negativt på tisdagen.

Vid 12:40-tiden var det svenska storbolagsindexet OMXS30 ned 0,5 procent till nivån 1.632. Aktier för drygt 5,5 miljarder kronor hade då omsatts på Stockholmsbörsen.

"Den främsta drivkraften i marknaden är fredagens starka arbetsmarknadsrapport från USA vilken bidragit till att marknaden nu minskar sina förväntningar på stimulerande räntesänkningar", skrev SEB i ett marknadsbrev på morgonen.

H&M höll sig i toppen bland storbolagen och steg 0,7 procent. Hack i häl noterades hygienbolaget Essity med en uppgång om 0,2 procent.

Efter att Hexagons aktie backat markant i fredags efter en vinstvarning och en måndag fylld med rekommendationssänkningar, handlades aktien upp 2 procent på tisdagen och intog därmed topposition. Handelsbanken har fortsatt köprekommendation och anser att det efter kursraset har blivit ett bra köpläge. Banken har dock skruvat ned riktkursen till 540 kronor (565) och sänkt vinstprognoserna.

Den defensiva teleoperatören Tele2 och läkemedelsbolaget Astra Zeneca klarade sig också bättre än index.

Bland de bolag som gick sämre på OMXS30-indexet återfanns främst företag inom råvarusektorn. Boliden var ned 3,1 procent, medan SSAB tappade 3 procent. Även verkstadsbolagen återfanns bland förlorarna. Fordonsrelaterade bolag tappade också mark. Autoliv backade 2,2 procent, medan Veoneer föll tillbaka drygt 3 procent.

Danske Banks problem fortsatte på tisdagen. Banken meddelade att nettovinstprognosen för helåret 2019 justeras ned till 13-15 miljarder danska kronor från tidigare 14-16 miljarder kronor. Bakom vinstvarningen låg pressade marginaler samt svaga förhållanden på de finansiella marknaderna.

Danske Bank tappade 3,2 procent i Köpenhamn, men även andra nordiska storbanker sjönk. Nordea, som har stor verksamhet i Danmark, drabbades värst och backade 1,3 procent i Stockholm.

På rapportfronten redovisade Fastighetsbolaget Atrium Ljungberg ett förvaltningsresultat på 321 miljoner kronor, i relation till Infront Datas analytikersnitt på 329 miljoner kronor. Aktien handlades dock upp 0,4 procent.

Även Platzer steg 1,1 procent efter sin kvartalsrapport, som visade att hyresintäkterna steg 9 procent till 276 miljoner kronor. Förvaltningsresultatet landade på 149 miljoner kronor, en ökning på 16 procent.

Credit Suisse har sänkt riktkursen för massa-och pappersbolagen Stora Enso och Holmen, och upprepat rekommendationen underperform för båda bolagen. Stora Ensos riktkurs skruvades ned till 9:70 euro (11), motsvarande cirka 102:90 kronor, medan Holmen sänktes till 170 från 182 kronor.

Stora Enso föll drygt 3 procent och Holmen var ned 2,4 procent.

Diagram: Stockholmsbörsens OMXS30-index tisdag 9 juli

Bildkälla: Infront