+0,70% Idag

2019-08-15 17:47:09

BÖRSEN: EKONOMISK ORO TYNGDE, RAPPORTLYFT FÖR ICA, OMXS30 -0,3%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen försökte ta sig upp över nollstrecket flera gånger på torsdagseftermiddagen utan att lyckas, och stängde till slut på minus. Matvarujätten Icas rapport belönades med en rejäl kursuppgång medan Fingerprint Cards backade efter sin rapport.

Kina sade på torsdagsförmiddagen att USA brutit mot det samförstånd som de två ländernas presidenter uppnått genom att tillkännage nya tullar. Kina varnade för att de kommer att vidta motåtgärder, vilket fick de europeiska börserna på fall.

Efter lunch kom ännu ett uttalande från Kina, men denna gång att landet hoppas kunna mötas halvvägs med USA gällande ett handelsavtal, något som sågs som positivt och de globala börsnedgångarna dämpades något.

Stockholmsbörsens OMXS30-index var när handeln avslutades ned 0,3 procent till nivån 1.496. Aktier för drygt 16,4 miljarder kronor omsattes på börsen under dagen. Nasdaq meddelade på torsdagen om en försening med stängningsnoteringen av OMXS30-indexet på grund av tekniska fel.

Det var rött även i övriga Europa, Frankfurts DAX-index tappade 0,7 procent medan CAC40 i Paris sjönk 0,3 procent.

Mer defensiva bolag noterades återigen på plus. Swedish Match steg 1 procent medan Astra Zeneca var upp 0,2 procent. Teleoperatörerna Telia och Tele2 höll sig precis över nollstrecket.

Swedbank och Handelsbanken lyckades också knipa en plats bland vinnarna i OMXS30 efter uppgångar kring 0,7-0,8 procent. Sämre gick det för råvarubolagen Boliden och SSAB som var ned 1,7 till 2,1 procent. Även verkstadsbolag gick tungt.

Torsdagen bjöd på ett antal rapporter. Ica steg 11 procent och aktien intog därmed en ny rekordnivå på 485:00 kronor. Dagligvarujättens justerade rörelseresultat var 10 procent högre än väntat, med ökade marginaler.

Fingerprint Cards bruttomarginal minskade sekventiellt och nettoomsättningen var lägre än för samma period i fjol och aktien sattes ned nästan 7 procent.

Holmen steg å andra sidan över 2 procent och utvecklades bättre än sektorkollegorna. Skogsbolagets vd Henrik Sjölund noterade i rapporten att skogsvärderingen kommer att ses över under hösten till följd av årets större skogstransaktioner. Resultatet var i övrigt i stort sett i linje med förväntningarna.

Leo Vegas fortsatte ned 8 procent, efter att på onsdagen ha backat 9 procent trots en kvartalsrapport som var över förväntan.

"Marknaden måste ha blivit skrämd av de pågående problemen i Storbritannien där intäkterna minskade med 35 procent", menade Pareto i en analys.

THQ Nordic steg å andra sidan 5,5 procent, sedan Nordea höjt riktkursen och upprepat sin köprekommendation för aktien till följd av onsdagens delårsrapport som var bättre än väntat.

Sektorsvis noterades en mängd fastighetsbolag på plus. Atrium Ljungberg och Klövern var upp 2,4 respektive 1,4 procent. Wallenstam, Hemfosa, Castellum, Sagax och Hufvudstaden var även de på plus. Wihlborgs Fastigheter steg 0,7 procent och aviserade under dagen om en fastighetsförsäljning i Malmö om 720 miljoner kronor netto.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 15 augusti

imageKälla: Infront