0,00% Idag

2021-02-23 06:54:23

NEW YORK: FLYG- OCH KRYSSNINGSBOLAG STEG, S&P 500 -0,8% (OMS)

(Omsändning: skickades första gången på måndagskvällen)

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) USA-börserna utvecklades i olika riktningar under måndagen. Dow Jones vände till plus efter den initiala nedgången och Nasdaq fortsatte att dyka.

Vid stängning var Dow Jones industriindex upp 0,1 procent till 31.522. S&P 500 backade 0,8 procent till 3.877, samtidigt som Nasdaqs kompositindex föll 2,5 procent till 13.533.

Flygbolag gick däremot motströms, då Deutsche Bank gick ut med flera köprekommendationer inom sektorn. United, Delta, Southwest, Jetblue och American var de aktier som blev höjda till köp. Ett axplock av kursrörelserna visar att Uniteds aktie klättrade 3,5 procent, medan Southwest och Americans aktier ökade 3,8 respektive 9,4 procent.

Som grädde på moset fick även ett flertal aktier inom samma sektor uppjusterade riktkurser av Bank of America. United, Delta och Jetblue var de bland de ovannämnda aktierna som fick riktkursen höjd. United fick kursen höjd från 39 dollar till 43, Delta från 42 till 46 och slutligen Jetblue från 16:50 till 19:50 dollar. Jetblues aktie adderade 6,3 procent.

Fortsatt inom turismaktier meddelade kryssningsbolaget Royal Caribbean att framtida bokningar kommer in i liknande volymer och högre snittpriser än innan pandemin.

Kryssningsbolaget rapporterade också för kvartalet, där förlusten per aktie var mindre än förväntad.

Aktien rusade 9,3 procent, där uppgången smittade av sig till branschkollegorna. Aktierna för Carnival och Norwegian Cruise Line adderade 6 respektive 6,4 procent.

Teknikaktier fortsatte däremot ned. Appleaktien noterades 3 procent lägre, samtidigt som Teslas aktie rasade 8,6 procent.

Flygplanstillverkaren Boeings aktie stängde ned 2 procent efter beskedet om att vissa av Boeings jetflygplan 777 stoppas från flygningar, efter en incident under helgen då en flygplansmotor av märket Pratt & Whitney 4000 hos flygbolaget United Airlines gick sönder under en flygning. Aktien var initialt ned i öppningen.

Gamestops aktie steg 13,3 procent. Keith Gill, som blev känd på Redditforumet "Wallstreetbets", har dubblat sin insats i Gamestop till totalt 100.000 aktier.

Räntan på den amerikanska tioåringen var upp 1 punkt till 1,35 procent.

Graf: S&P 500 under måndagen den 22 februari

Källa: Infront