-0,41% Idag

2019-06-14 12:12:06

HUAWEI: KRÄVER VERIZON PÅ 1 MDR USD FÖR "PATENTINTRÅNG" - RTRS

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Telekombolaget Huawei, som hamnat i centrum för handelskonflikten mellan USA och Kina, kräver amerikanska Verizon på över 1 miljard dollar i ersättning för 230 fall av påstådda patentintrång, rapporterar Reuters. Patenten rör utrustning inom nätverk, ett område där Huawei konkurrerar med Ericsson och Nokia.

Representanter för Verizon och Huawei möttes i förra veckan i New York för att diskutera det kinesiska bolagets krav samt huruvida Verizon nyttjar utrustning från andra tillverkare som gör intrång på Huaweis patent.

"De här frågorna är större än Verizon. Givet den politiska kontexten har varje fråga som involverar Huawei implikationer för hela vår industri samtidigt som det föreligger nationella och internationella bekymmer", sade Verizons talesperson Rich Young till Reuters, som avböjde att svara på den specifika patentfrågan.

Kraven på Verizon om att "lösa patentlicensfrågan" har varit på bordet sedan i februari, då Huaweis patentchef bekräftade för Wall Street Journal att bolaget vill ha ersättning från över 20 amerikanska mobiloperatörer via telekombolaget. Vissa techbolag och operatörer har också fått direkta apropåer från Huawei.

De exakta funktionerna av de 230 patenten spänner från trådburen infrastruktur till kärnteknologi och utrustning för uppkoppling till sakernas internet ("internet of things").

Upphettningen i frågan sker parallellt med att Trumpadministrationen befäst greppet om Huaweis verksamhet, med den två veckor gamla svartlistningsåtgärden av bolaget. Grunden utgörs av anklagelser om illegal handel med Nordkorea och Iran samt möjliggörande av spionage för kinesiska regimen, något Huawei förnekar.