0,00% Idag
-0,23% Sedan årsskifte

2020-06-03 10:27:59

DIREKT POD: MAKT, BLOD OCH PENGAR - BERÄTTELSEN OM EN KRONPRINS

STOCKHOLM (Direkt Studios) En någorlunda fri och hållbar framtid i Saudiarabien tycktes länge lika osannolik som en modern energimarknad utan ökenlandets till synes ändlösa rikedomar av det svarta guldet. Men i början av 2018, sedan en ung visionär blivit ny ledare över den gamla skurkstaten, anade västerländska investerare plötsligt en förändringens vind svepa genom Mellanöstern.

Med tunga investeringar i haussade Silicon Valley-bolag blev den unge kronprinsen Mohammed bin Salman hyllad som reformator. Även flera svenska bolag skulle låta sig tjusas, strax innan journalistblod skulle rendera i eftertankens kranka blekhet och utlösa en dominoeffekt av misslyckanden runt vad som framstod som en alltmer impulsiv tyrann.

Det här är FollowTheMoney, en podcast om storpolitik, finans och den svenska börsen av och med programledaren Martin Nilsson och utrikesredaktör Joakim Rönning.

I avsnitt 27 berättas historien om en kronprins uppgång och fall, en historia om oljepengar, blod och ett fantasilöst näringsliv. Och så funderar vi på om väst någonsin kommer se på Saudiarabien med blida ögon igen, om allierade USA kommer att återvinna förtroendet, eller om nya allianser i världsordningen nu är på väg att formeras.

Podcasten finns tillgänglig överallt där det finns poddar, bland annat Spotify, Apple Podcast och Acast.

Direkt Studios och Nyhetsbyrån Direkt är en del av Infrontkoncernen.