+1,26% Idag

2019-07-08 10:32:32

BÖRSEN: POSITIV INLEDNING, LUPE DRAR UPPÅT, OMXS30 +0,5%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen inledde måndagshandeln med utveckling i positiv riktning. I toppskiktet av storbolagsindex återfanns de fyra storbankerna samtidigt som Lundin Petroleum avancerade efter besked om en affär på söndagskvällen. Mätteknikbolaget Hexagon fortsatte däremot söderut efter fredagens Kina-relaterade vinstvarning.

Vid 10.20-tiden var Stockholmsbörsens OMXS30-index upp 0,5 procent till nivån 1.644. Aktier för 3,0 miljarder kronor hade då omsatts på börsen.

Nordea, Handelsbanken Swedbank och SEB ökade med mellan 0,7 och 1,6 procent. I toppen märktes även Autoliv, upp 2,1 procent.

Hexagon och Tele2 tappade däremot 2,3 respektive 1,6 procent. Hexagon har av DNB Markets sänkts till behåll medan Nordea har nedjusterat rekommendationen till sälj. Beträffande Tele2 har Citi sänkt rekommendationen till neutral.

Utanför storbolagsindexet stärktes Lundin Petroleum med 3,9 procent till 306:50 kronor. Oljebolaget har föreslagit inlösen av 16 procent av aktierna i bolaget som för närvarande innehas av den norska oljejätten Equinor. Vidare har dotterbolaget Lundin Norway ingått avtal om att avyttra 2,6 procent av Johan Sverdrup till Equinor Energy. Ebitda, operativt kassaflöde och fritt kassaflöde per aktie kommer att öka omedelbart för Lundin Petroleum.

Affären är positiv för bägge parter, speciellt för Lundin, skrev Berenberg i en analys.

Fastighetsbolaget Fabege handlades uppåt med 1,0 procent till 146:90 kronor sedan Pareto Securities höjt rekommendationen till köp och riktkursen till 164 kronor.

Försäljningen i de svenska Ica-butikerna steg med 1,6 procent i juni 2019 jämfört med motsvarande månad i fjol. I jämförbara butiker var försäljningen också upp 1,6 procent under månaden. Aktien adderade 0,2 procent.

På rapportfronten har ett antal fastighetsbolag öppnat böckerna för det andra kvartalet.

Wihlborgs hyresintäkter uppgick till 757 miljoner kronor (662). Driftsöverskottet blev 563 miljoner kronor (497) medan förvaltningsresultatet landade vid 467 miljoner kronor (354). Aktien steg med 2,1 procent.

Magnolia Bostad fick däremot ett svalare mottagande efter sin rapport och marknaden handlade ner aktien med 2,0 procent. Resultat efter skatt blev 34 miljoner kronor (55). Resultatet per aktie sjönk till 0:90 kronor (1:45).

Xvivo tappade 5,1 procent till 186:40 kronor efter att Danske Bank sänkt rekommendationen till behåll från köp. Riktkursen är 190 kronor.

Graf: OMXS30 den 8 juli

Källa: Infront