+0,03% Idag

2019-03-04 13:06:27

BÖRSEN: NY BANKFROSSA INFÖR GRANSKANDE TV-PROGRAM, OMXS30 +0,4%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen steg något i måndagens handel, i linje med övriga Europa. Banken Nordea höll dock tillbaka uppgången. Ett kommande finländskt tv-program om penningtvätt med koppling till banken skapade tydlig nervositet.

Strax före klockan 13 hade OMXS30-index stigit 0,4 procent till nivån 1.587 och aktier för runt 6,5 miljarder kronor var omsatta på Stockholmsbörsen.

Nordea var överlägset mest handlade aktie i Stockholm med en omsättning på nära 2 miljarder kronor. På måndagen visar finländska public service-bolaget YLE sitt program för undersökande journalistik, MOT, som i samarbete med danska tidningen Berlingske behandlar penningtvätt, och som ska beröra banken.

"En stor dataläcka avslöjar att hundratals miljoner euro från suspekta källor har rört sig via Nordea", står att läsa på Yle:s hemsida om programmet.

Nordea säger i ett skriftligt uttalande att banken ännu inte sett programmet, som ska bli tillgängligt på nätet klockan 16 på måndagseftermiddagen svensk tid. Aktien föll inledningsvis över 6 procent, men hämtade sig något och var ned 3,2 procent. Bland övriga storbanker backade SEB 1,1 procent, medan Swedbank och Handelsbanken höll sig på plus.

På vinnarsidan av OMXS30 fanns många cykliska aktier. Autoliv, Alfa Laval och Volvo låg med i toppen med uppgångar på cirka 1,2-1,6 procent.

Boliden stärktes drygt 1 procent till 254:90 kronor, med stöd av att Credit Suisse höjt riktkursen för aktien till 215 kronor från 180 kronor med upprepad neutral rekommendation.

Bortom de största bolagen föll sportbettingleverantören Kambi kraftigt. Aktien tappade 14,5 procent när det blev känt att brittiska storkunden 888 köpt konkurrenten Bet Bright. Därmed får 888 tillgång till Bet Brights sportbokstjänst.

Kambis avtal med 888 löper ut 2021, enligt 888:s presstalesperson Bertie Berger på företaget Hudson Sandler. Han uppger för Nyhetsbyrån Direkt att 888 har som ambition att ha en egen sportbok. Bertie Berger säger även att operatören avser att använda Kambis lösning på "kort- och medellång sikt".

Kasinooperatören Global Gaming hämtade igen en del av förra veckans tunga fall och steg nära 10 procent. Bolagets vd Joacim Möller anser att förra veckans kurskollaps, vållad av att dotterbolaget Elec Games stämts av Konsumentombudsmannen, är "en kraftig överreaktion".

Vidare i bettingsektorn har Kepler Cheuvreux höjt sin rekommendation för Evolution Gaming till köp från behåll. Aktien var 3,8 procent högre.

First North-listade energibolaget Climeon rusade 32 procent under hög omsättning. Fonden Breakthrough Energy Ventures (BEV), som har kopplingar till flera internationella näringslivskändisar, har investerat i finansieringsbolaget Baseload Capital, där Climeon äger närmare 16 procent.

Cortus Energy har fått klartecken av Höganäs kommun för en anläggningsinstallation och kan därmed starta drifttagningen. Aktien lyfte 25 procent.

Medicinteknikbolaget Integrum, som utvecklar och marknadsför system för skelettförankrade proteser, föll nära 27 procent. Förlusten i tredje kvartalet växte och styrelsen flaggar för att bolaget kan behöva nytt kapital under den närmaste tolvmånadersperioden.

På First North steg Myfc 6,9 procent. Bränslecellsbolaget ska påbörja en förstudie för sina räckviddsförlängare Lamina Rex tillsammans med den kinesiska elbilstillverkaren Hozon Auto.

Graf över OMXS30-index:

Källa: Infront