+0,62% Idag

2018-01-08 09:57:49

BÖRSEN: H&M-AKTIEN HAR VÄNT, BÖRSEN FORTSATT UPP, OMXS30 +0,4%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen fortsätter årets uppgångssekvens i inledningen av måndagshandeln, där H&M har vänt upp efter flera dagars kurspress. Nyhetsflödet är liksom förra veckan relativt tunt.

OMXS30 var upp 0,4 procent till 1.617 efter en knapp timmes handel, med aktier för knappt 3 miljarder kronor omsatta. Fordon och råvaror är bästa sektorer i Europa.

H&M handlas mest i OMXS30, och är upp 1 procent till 164:50 kronor efter fem handelsdagar i rad på minus sedan stängningen på 170:70 den 28 december. SSAB stiger 1,7 procent, samtidigt som priset på de flesta basmetaller också är upp.

Nordsjöoljan har handlats ned marginellt och kostar nu cirka 67:70 dollar fatet. Bland oljeaktierna är Enquest upp 6 procent, medan Lundin Petroleum och Africa Oil båda stiger kring 1,5-2 procent.

I biotekniksektorn stiger både Diamyd och Medivir runt 5 procent efter positiva nyheter kring studieresultat.

Cell Impacts Kinaorder är värd 0,2 miljoner kronor men enligt bolaget en viktig indikator på konkurrenskraftig teknologi. Aktien stiger 15 procent.

Upp är det även för båtmotorbolaget Cimco, vars aktie stiger 12 procent efter att bolaget har kommit till rätta med vad som orsakade värmeproblem i den problemdrabbade 200-hästarsversionen av deras utombordare, och har en plan på plats. Dessutom ser det enligt pressmeddelandet om detta ljust ut för den mindre 150-hästarsversionen.

Rekommendationer ger liksom i fredags kurseffekter: Scandic Hotel backar 3 procent efter Morgan Stanleys rekommendationssänkning, och ABG:s riktkurshöjning av Dustin från 75 till 90 kronor har lett till en 6 procent dyrare aktie och kursen 83:80 kronor. SAS lyfter nästan 7 procent efter en köprekommendation i Dagens Industri.