0,00% Idag
-0,23% Sedan årsskifte

2020-06-10 09:25:29

BÖRSEN: ÅTERHÄMTNING EFTER SVAG TISDAG, OMXS30 +0,9%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen inledde likt de ledande Europabörserna onsdagen med en återhämtning efter att på tisdagen ha sjunkit tillbaka drygt 1 procent i spåren av en period med stark börs. I New York och Asien var börsbilden något blandad.

Klockan 09.20 var det svenska storbolagsindexet OMXS30 upp 1,0 procent till nivån 1.712.

Bland storbolagen var bankaktier fortsatt volatila med för dagen tydliga uppgångar. Handelsbanken adderade 2,5 procent och Nordea 1,5 procent. Mindre cykliska Getinge och Astra Zeneca sjönk mot strömmen.

Powercell steg 6 procent efter att ha tecknat ett samförståndsavtal med ABB Power Grids avseende ett samarbete kring bränslecellsbaserade stationära kraftsystem. Ett slutgiltigt avtal beräknas vara klart inom cirka ett år.

I sektorn fortsatte Cell Impact, som säljer flödesplattor till tillverkare av bränsleceller, den senaste tidens ljusa kursutveckling. Aktien var upp 7 procent.

Forskningsbolaget Expression Biotech rusade 73 procent efter att ha meddelat att det covid-19 vaccin som utvecklas med samriskbolaget Adaptvac har demonstrerat immunisering i en studie med möss.

Vicore Pharma klättrade 25 procent efter att Pareto inlett bevakning med en köprekommendation och en riktkurs mångdubbelt över tisdagens stängningskurs.

Teknikkoncernen Sdiptech sjönk 2,7 procent efter att ha gjort en riktad emission som innebär en utspädning för existerande ägare på närmare 10 procent till en kursrabatt på 4,5 procent.

Betsson backade 0,4 procent. Spelinspektionen har utdömt böter på 20 miljoner kronor samt en varning för försäljning av spel genom oregistrerat ombud samt otillåtet bonuserbjudande.

Investmentbolaget Svolder vände till förlust i det gångna kvartalet. "Kursmässigt har kvartalet varit mycket volatilt", konstaterade vd Ulf Hedlundh angående det rådande läget i spåren av coronapandemin. Bolagets substansvärde har under kvartalet rört sig mellan 87 och 127 kronor. Aktien steg 2,4 procent.

Maha Energy:s styrelseledamot Knut Pousette sålde i fredags aktier för närmare 0,9 miljoner kronor. Aktien tappade 1,3 procent.

Gruv- och infrastrukturutrustningsföretaget Epiroc steg en aning efter höjd rekommendation av Deutsche Bank från sälj till behåll.

Catella har ingått ett strategiskt partnerskap med Athanase Industrial Partner som samtidigt köper 70 procent av Catella Fondförvaltning för cirka 126-154 miljoner kronor kontant. Catella steg 1,4 procent.

I kväll vänds blickarna mot Federal Reserves penningpolitiska besked. Ingen räntesänkning väntas, men centralbanken lär diskutera för- och nackdelar med andra möjliga penningpolitiska lättnader.

Huruvida börsaktiviteten kommer att minska klockan 09.30 när Palmeutredningens presskonferens inleds återstår att se.

Graf: OMXS30 onsdagen den 30 juni

Källa: Infront