-0,08% Idag

2019-07-09 17:50:15

BÖRSEN: KONJUNKTURKÄNSLIGA BOLAG I BOTTEN, OMXS30 -0,7%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen stängde nedåt på tisdagen i linje med de ledande börserna i Europa. Råvarusektorn tyngde storbolagsindexet medan Hexagon gick mot strömmen.

Investerare inväntade Jerome Powells utfrågning angående Feds ränteutsikter på onsdag. Investerare har på sistone prisat in en lägre sannolikhet för en snar räntesänkning. Om räntan inte sänks försvinner stimulansen för tillverkningsindustrin, vilket har tyngt konjunkturkänsliga bolag.

Det svenska storbolagsindexet OMXS30 stängde ned 0,7 procent till nivån 1.630. Aktier för drygt 13,8 miljarder kronor omsattes på Stockholmsbörsen.

På kontinenten var tyska DAX ned 0,9 procent och franska CAC 40 ned 0,3 procent.

Bland vinnarna i OMXS30-indexet återfanns Hexagon vars aktie backade markant i fredags efter en vinstvarning och en måndag fylld med rekommendationssänkningar. Handelsbanken har fortsatt köprekommendation och ser ett bra köpläge efter kursraset. Banken har dock skruvat ned riktkursen till 540 kronor (565) och sänkt vinstprognoserna. Aktien handlades upp 2,1 procent.

Teleoperatören Tele2 och Astra Zeneca låg även i toppskiktet och steg 0,6 respektive 0,2 procent.

Förlorarna för dagen på OMXS30-indexet var främst företag inom råvarusektorn. Boliden var ned 4,3 procent, medan SSAB tappade 3,4 procent. Även verkstadsbolagen återfanns bland förlorarna där Sandvik noterade en nedgång om 2,5 procent. Även SKF backade 1,6 procent.

Industriföretaget ABB sjönk efter att ha meddelat en försäljning av sin Solar inverter-verksamhet. Vidare sade vd Peter Voser i en intervju med Reuters att ABB ser inbromsningar på vissa slutmarknader där koncernen är verksam.

Fordonsrelaterade bolag tappade också mark. Autoliv backade 2,2 procent, medan Veoneer föll tillbaka drygt 3,8 procent. Volvo sjönk 0,9 procent.

Danske Bank tappade 2,6 procent på Köpenhamnsbörsen efter att ha sänkt sin nettovinstprognos för helåret 2019. Bakom vinstvarningen låg pressade marginaler samt svaga förhållanden på de finansiella marknaderna. Nordea, som har stor verksamhet i Danmark, backade 1,6 procent i Stockholm.

Det First North-listade bolaget Enorama Pharma, som tillverkar medicinska tuggummin, steg 16 procent efter att ha uppgett att bolaget arbetar med att prototyputveckla ett cannabistuggummi innehållande CBD som i första hand förväntas registreras som "Novel Food" i EU. Enorama Pharma har skrivit ett avsiktsavtal med ett grekiskt bolag som önskar sälja produkten i sin region.

Diagram: Stockholmsbörsens OMXS30-index tisdag 9 juli

Bildkälla: Infront