-1,14% Today

2017-12-08 17:42:46

BÖRSEN: STARKA BANKER LYFTE INDEX, OMXS30 +0,7%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen avslutade handelsveckan med en uppgång. Banksektorn var främsta draglok sedan ett nytt förslag till europeisk bankreglering offentliggjorts.

Ett genombrott i brexitförhandlingarna bidrog också till det goda marknadshumöret, liksom att den amerikanska kongressen åtminstone tillfälligt undvikit en nedstängning av den federala verksamheten.

Vid dagens slut var Stockholmsbörsens OMXS30-index upp 0,7 procent till nivån 1.610,8. För veckan i helhet summeras uppgången därmed till 1,2 procent. Omsättningen på Stockholmsbörsen uppgick på fredagen till 17 miljarder kronor.

Storbankerna tog en överlägsen ledning i storbolagsindexet, vilket även var fallet i motsvarande index för de större europeiska börserna. Vassast i Stockholm var Nordea, som avancerade 2,8 procent. Därefter följde Swedbank, Handelsbanken och SEB med uppgångar på 1,7-2,7 procent. Endast Getinge kunde mäta sig med bankerna efter att ha avancerat 2,1 procent.

Det nya tilltänkta kapitalregelverket Basel IV, som publicerades på torsdagskvällen, verkar vara gynnsammare för banksektorn än väntat, enligt flera analytiker.

"Äntligen fick vi veta hur regelverket ska se ut. Det undanröjer ett stort mått av osäkerhet. Dessutom förefaller det vara något mer positivt för bankerna än många fruktat", sade Andreas Håkansson, bankanalytiker på BNP Exane Paribas, till Nyhetsbyrån Direkt.

Nyheter som tolkades positivt kom också från brexitförhandlingarna, där de kvarvarande EU-länderna och Storbritannien kommit överens på viktiga punkter. Från USA meddelades vidare att kongressen godkänt en lag som håller den federala verksamheten öppen till den 22 december.

Bland dagens storbolagsvinnare märktes också Lundin Petroleum, som rekylerade upp 0,6 procent med stöd av stigande oljepriser. Största förlorare för dagen i storbolagsindexet var Electrolux och Essity, ned 2 respektive 1,3 procent.

Utanför OMXS30 hade gruvbolaget Lundin Mining en bra dag efter en period av nedgångar. Aktien steg 5,5 procent.

Kredithanteringsbolaget Intrum föll tillbaka 3,4 procent efter torsdagens kapitalmarknadsdagsdrivna lyft på nästan 12 procent. SEB Equities har sänkt sin rekommendation för aktien till sälj.

Clas Ohlson köper in sig i Mathem och det två inleder ett strategiskt samarbete. Tanken är att kunderna ska kunna beställa delar av Clas Ohlsons sortiment via Mathem.se och få varorna levererade hem. Efter en initial uppgång retirerade aktien och stängde 2,3 procent ned.

Starbreezeaktien lyfte nästan 15 procent sedan bolagets förväntade storsäljare The Walking Dead visat ett efterlängtat livstecken. Enligt uppgift kommer någon form av trailer att visas till helgen som en del av vad som väntas bli en lång uppladdningskampanj fram till lansering under det andra halvåret 2018.

Spelsektorn fick ytterligare ett tillskott på fredagen när MAG Interactive debuterade på First North. Aktien sjönk 5,7 procent jämfört med priset i erbjudandet inför noteringen.

Ungefär lika mycket, fast i motsatt riktning, gick medicinteknikbolaget Sectra, vars orderingång ökade med 42,5 procent i det senaste kvartalet.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index den 8 december 2017

imageKälla: Infront