0,00% Idag
-32,51% Sedan årsskifte

2022-09-22 17:17:16

NEW YORK: UTÖKADE NEDGÅNGAR, ELI LILLY MOTSTRÖMS, S&P 500 -0,9%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) USA-börserna lyste fortsatt rött en bit in i torsdagens handel. Sentimentet var fortsatt dämpat efter Feds väntade räntehöjning kvällen innan.

S&P 500 var vid 17.10-tiden ned 0,9 procent till 3.758. Nasdaqs kompositindex var samtidigt ned 1,5 procent till 11.058 och Dow Jones industriindex backade 0,4 procent till 30.058.

På onsdagskvällen höjde den amerikanska centralbanken räntan med väntade 75 punkter. Ledamöternas ränteprognoser visade samtidigt att räntan kommer att höjas med ytterligare 125 punkter i år, samtidigt BNP-prognoserna skruvades ned. I år väntas ekonomin växa med marginella 0,2 procent och 1,2 procent nästa år. I juni-prognosen väntades 1,7 procent för både i år och nästa år.

På aktiefronten steg Robinhood 0,4 procent efter att Bloomberg rapporterat att den amerikanska finansinspektionen, SEC, inte kommer att förbjuda aktiemäklare att ta betalt för att skicka sina orderflöden till en tredje part. Högfrekvenshandlaren Virtu Financial stärktes samtidigt 7,4 procent.

Salesforce handlades upp 1,9 procent efter att mjukvarujätten presenterat en plan för att öka vinstmarginalerna. Salesforce siktar på en justerad rörelsemarginal på 25 procent för 2026. För år 2023 var motsvarande mål 20 procent.

Eli Lilly steg 3,9 procent sedan UBS uppgraderat aktien till köp, med hänvisning till att läkemedelsbolagets viktminskningsläkemedel kan bli "det största läkemedlet någonsin". Fortsättningsvis godkände FDA Eli Lillys cancerläkemedel Retevmo för nya användningsområden.

Graf: S&P 500 torsdagen den 22 september

Källa: Infront