-0,64% Today

2018-03-02 13:31:43

BÖRSEN: VERKSTAD TAPPAR PÅ AMERIKANSKA STÅLTULLAR, OMXS30 -1,5%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen sjönk i linje med Europa under fredagen efter att USA-börserna backat på torsdagen. Autoliv fick stöd av ny ägare i form av Cevian och Elekta gick mot strömmen efter rapport.

Det var dystra tongångar i New York under torsdagen. Beskedet om förslag på införandet av importtullar på stål och aluminium samt oro för en stramare amerikansk räntepolitik fick USA-börserna att falla.

Införande av tullar på stål av President Donald Trump har väckt reaktioner runtom i världen. Besvikelsen var stor och talesmän för flera olika länder runt om i världen har uttryckt kritik. EU-kommissionen kommer på onsdag i nästa vecka att lägga fram förslag på repressalier mot USA:s tullar på stål och aluminium.

Det var dystert även för svenskt vidkommande. Svensk stålindustri exporterar omkring 10 procent av sina produkter, merparten nischade specialstål, till USA enligt branschorganisationen Jernkontoret.

"Det här är ett steg i fel riktning. Vi behöver mer frihandel, inte mindre", säger Bo-Erik Pers, vd på Jernkontoret.

Ett mer protektionistiskt USA skapade svallvågor på världens börser som föll. Först i Asien där Nikkei index föll 2,5 procent, sedan i Europa. Industritunga tyska DAX-index har fallit med över 2 procent. Tyska stål- och fordonsbolag fanns bland förlorarna.

Vid 13.30 var Stockholmsbörsens OMXS30-index ned med 1,5 procent till nivån 1.536. Omsättningen på Stockholmsbörsen uppgick då till drygt 7,9 miljarder kronor.

På Stockholmsbörsen pressades industribolagen i spåren av ståltarifferna. Volvo tappade nära 4,0 procent, Sandvik sjönk 3,5 procent och Atlas Copco 2,7 procent. Även SSAB, som tidigare stigit på förslaget, sjönk med 2,2 procent.

Mot strömmen gick rapporterande Elekta som steg nära 12 procent. Tredje kvartalet bjöd på en oväntat stark organisk orderingång, en ökning med 9 procent. Två nya order på strålbehandlingssystemet Unity har bokats under kvartalet. Rapporten var i övrigt bättre än väntat sett till både omsättning och vinst.

Autoliv höll emot bra i nedgången och steg med 1,5 procent. Aktivistfonden Cevian, där Christer Gardell har inflytande, har under en period köpt aktier i bilsäkerhetsföretaget Autoliv och är nu tredje största ägare.

"Det är en stabil kassaflödesmaskin och verksamheten inom autonom körning har en fantastisk potential. Det är en väldigt spännande uppsida och på längre sikt kommer bolaget att gå mycket bättre", sade Christer Gardell till Direkt.

Utanför Stockholmsbörsen steg First North-listade Gapways med 17 procent. Bolaget har inlett en förstudie med en gapvågledarbaserad antennlösning för bilradar. Studien görs tillsammans med Mobility Xlab som har Autoliv, Ericsson och Volvo bakom sig.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 2 mars

Källa: Infront