+0,78% Idag

2018-06-04 08:52:47

BÖRSEN: PLUSÖPPNING VÄNTAS, FINGERPRINT OCH BEMANNING I FOKUS

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen ser ut att inleda den nya veckan högre. De större Europabörserna indikerar också plusrörelser.

Bland räntor och valutor märks överlag små rörelser på måndagsmorgonen, då förra veckans oro kring europeisk politik med Italien i huvudrollen verkar avtagit.

På bankfronten har det skissats på ett samgående mellan italienska Unicredit och franska Société Générale, enligt Financial Times. Förra veckan präglades av bank-oro på grund av politisk osäkerhet i Italien och till viss del även i Spanien.

I Asien var det nästan genomgående högre kurser på måndagen med Tokyo i toppen efter uppgångar i Europa och USA på fredagen. Detta efter en amerikansk jobbrapport som var klart starkare än väntat och minskad oro för Sydeuropa.

Spot-priset på Nordsjöolja handlas kring 76:50 dollar per fat och på metallfronten var det mestadels något sjunkande kurser.

Vid 8.40-tiden var terminerna för de större Europabörserna upp mellan 0,4 procent (London) till 1,0 procent (Frankfurt).

Stockholmsbörsen ska i sin tur också öppna kring 0,6 procent, enligt indikationerna från IG Markets.

På nyhetsfronten märks:

* Krisande Fingerprint Cards sjösätter ytterligare besparingsåtgärder. Bolaget tvingas dessutom till fler nedskrivningar. Bolaget gör en nedskrivning av lagervärdet om 336 miljoner kronor och ytterligare nedskrivning "aktiverade FoU-projekt" om 143 miljoner kronor. Antalet tjänster kommer att reduceras med cirka 179, skriver bolaget. I slutet av första kvartalet hade bolaget cirka 400 anställda.

* På bemanningsfronten ska Poolia gå samman med Uniflex. Den föreslagna utbytesrelationen innebär att varje aktie i Uniflex ersätts med 1,7 nya aktier i Poolia.

* Kontanthanteringsbolaget Loomis köper det franska bolaget CPOR Devises för runt 700 miljoner kronor på skuldfri basis.

Bland rekommendationer:

* Danske Markets sänker rekommendationerna för vårdbolagen Attendo och Humana till behåll från köp.

* Medicinteknik- och kommunikationsutrustningsbolaget Sectra hade ett bra fjolår men nu har aktien stigit för mycket. Det menar Dagens Industri som i en analys sätter sälj på aktien.

* Köp Midway, Oriflame och Medcap. Dock blir rådet att plocka hem vinsten i Stille, enligt Börsveckan. För Edgewares vidkommande tvekar tidningen till att köpa aktien och för Acconeer och Plejd blir råden avvakta.

Måndagens makroagenda är tunn, dock väntas amerikanska industriorder för april klockan 16.00