0,00% Idag
-32,51% Sedan årsskifte

2022-09-22 17:41:18

BÖRSEN: BREDA NEDGÅNGAR I SPÅREN AV FED-BESKEDET, OMXS30 -2,2%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen bjöd på breda nedgångar på torsdagen, vilket var i linje med resten av Europa, efter onsdagens räntebesked från Fed och stängde på årslägsta nivå.

Vid stängning hade storbolagsindexet OMXS30 backat 2,2 procent till 1.837. Aktier för cirka 15,8 miljarder kronor hade då bytt ägare. Ute i Europa låg Frankfurtbörsens DAX-index och franska CAC40-index på minus 1,8 respektive 1,7 procent.

Fed har tidigare sagt att man skulle försöka få ner inflationen utan att orsaka en recession, men signalerade under onsdagen att en recession ändå kan bli priset som får betalas för att lyckas få ner inflationen.

Inom storbolagsindexet var det mestadels rött med Sinch i botten som var ned 6,1 procent.

Ensamma på plus var Nordea, Boliden och budaktuella Swedish Match och Tele2 med uppgångar om 0,1 till 1,2 procent.

Bland de aktier som föll tyngst fanns också Kinnevik, som backade 5,0 procent. Under torsdagsmorgonen meddelades att Erika Söderberg Johnson kommer att lämna sin roll som finanschef för Kinnevik men kvarstår som senior rådgivare till bolaget. Kinnevik har i stället utnämnt Samuel Sjöström till finanschef.

Securitas steg 9,3 procent. Säkerhetsbolaget meddelade under onsdagskvällen, med anledning av emissionen som ska finansiera köpet av Stanley Security, siffror för de två första månaderna i det tredje kvartalet. Den organiska försäljningstillväxten uppgick till 6 procent, att jämföra med Infronts sammanställning från början av augusti, för hela det tredje kvartalet, som låg på +4,6 procent. Jämfört med årets första halva förbättrades enligt Securitas rörelsemarginalen i den förvärvade Stanley-verksamheten "väsentligt".

"Den starka organiska tillväxten och uttalandet om redan förbättrade marginaler hos Stanley bör innebära en positiv inverkan på marknadens förväntningar", skrev Kepler Cheuvreux i en kommentar.

Axfood, som handlades exklusive utdelning om 3:75 kronor, backade med 35 kronor eller 11,2 procent. Danske Bank har sänkt sin rekommendation för aktien till behåll från köp och dragit ned riktkursen till 320 kronor (335). Banken skrev bland att Axfood ser ut att kunna fortsätta ta marknadsandelar i allt raskare takt, men att högre energi- och lönekostnader väntas samtidigt dämpa resultatutvecklingen.

Oncopeptides volatila vecka fortsatte, aktien svängde mellan -7 och +21 procent under tisdagen men avslutade 2,2 procent upp efter att ha tappat 46 respektive 30 procent på tisdagen och onsdagen. Under torsdagskvällen kommer troligen beskedet från den rådgivande Odac-kommittén vid FDA i USA om hur de ser på Oncopeptides läkemedel Pepaxto.

Graf: OMXS30 den 22 september

imageKälla: Infront