-1,14% Today

2018-02-07 09:45:22

BÖRSEN: INLEDER PÅ PLUS, SHB RAPPORTFÖRLORARE, OMXS30 +0,5%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen och de större Europamarknaderna inledde onsdagen på plus efter tisdagens rejäla tapp. Handeln var dock något avvaktande och inte fullt så tydligt positiv som gårdagens starka utveckling i New York såg ut att ha lagt grunden för.

Även om många timmar återstår till USA-öppningen indikerar en väldigt tidig titt på de amerikanska terminerna en öppning knappt procenten ner.

Klockan 9.35 var Stockholmsbörsens OMXS30-index upp med 0,5 procent till nivån 1.519. Omsättningen på Stockholmsbörsen uppgick då till 2,5 miljarder kronor.

Många storbolag rekylerade och bland vinnarna inom OMXS30 märktes Ericsson som steg 1,6 procent och Tele2 som noterades 1,2 procent upp. Swedbank var 1,4 procent upp till 197:50 kronor. SEB Equities har höjt sin rekommendation till köp (behåll) och justerar upp riktkursen till 220 kronor.

I botten återfanns Fingerprint med en nedgång på 1,7 procent.

Rapporterande bolag:

* Handelsbanken var 0,7 procent ner efter att rörelseresultatet på 4.997 miljoner kronor nådde inte förväntade 5.846 miljoner. Bankens kreditförlustnivå steg rejält till 1.084 miljoner, att jämföra med väntade 384 miljoner.

* Hexagon steg närmare 8 procent efter att ha växt organiskt med 10 procent under det fjärde kvartalet. Det var dubbelt så mycket som SME-förväntningarna. Tillväxten lyfte det underliggande rörelseresultatet till en nivå som var 7 procent högre än väntat.

* Statoil var över 3 procent upp. Det norska oljebolaget levererade en rörelsevinst på 5,2 miljarder dollar för det fjärde kvartalet 2017. Analytikerna hade väntat sig 3,8 miljarder, enligt Inquiry Financial. Capex för det norska storfältet Johan Sverdrup, där Lundin Petroleum är delägare, sänks ytterligare med 4 miljarder norska kronor till 88 miljarder. Lundin-aktien steg 1,6 procent.

* Millicoms ebitda-resultat blev 561 miljoner dollar. Analytikerna hade räknat med 542 miljoner. Aktien var 3,5 procent upp.

* Leo Vegas justerade ebitda-resultat blev 7,1 miljoner euro, att jämföra med förväntade 7,9 miljoner. Aktien tappade nära 2 procent.

Bland övriga rörelser märktes Electrolux som var 0,3 procent ner. Den franska konkurrensmyndigheten har informerat Electrolux och andra vitvarutillverkare om att den avser att ta nästa steg i en undersökning om huruvida bolagen har brutit mot franska antitrustregler under perioden september 2006 till april 2009. Bolaget utesluter inte att undersökningen kan få en "väsentlig påverkan" (material impact) på finansiella resultat och kassaflöden.

Barclays har inlett bevakning av Net Ent med rekommendationen övervikt och riktkurs 64 kronor. Aktien steg 4,5 procent till 44:80. Barclays har även börjat bevaka Evolution Gaming. Rekommendationen är övervikt, riktkursen 742 kronor och på börsen avancerade aktien 4 procent till 624 kronor.

Bemanningsbolaget Dedicare sjönk 16 procent efter en klart lägre rörelsevinst, 11,4 miljoner kronor det fjärde kvartalet jämfört med 22,5 miljoner året innan. Rörelsemarginalen sjönk till 5,9 procent (11,9) och nedgången förklaras främst av bristen på läkare, sjuksköterskor och socionomer samt en ökad konkurrens på marknaden som tvingat upp löner och arvoden, enligt bolaget.

Mycronic avancerade hela 14 procent. Bolaget har fått en order värd 6 miljoner kronor på ett flertal system inom produktserien MYPro från en större taiwanesisk kontraktstillverkare av elektronik.

Graf: OMXS30 den 7 februari

Källa: Infront