-0,64% Today

2018-03-02 15:36:32

SANDVIK: FÖR TIDIGT UTTALA SIG OM STÅLTULLSEFFEKTER - PC

STOCKHOLM (Direkt) Det är i nuläget för tidigt att uttala sig exakt om vad USA:s planerade ståltullar kommer att innebära för Sandvik.

Det uppger den tillförordnade presschefen Carina Aspenberg till Nyhetsbyrån Direkt på fredagen, apropå att verkstadskoncernen i sin minst lönsamma men ursprungliga division SMT tillverkar bland annat rostfritt stål, pulverbaserade legeringar och speciallegeringar och där har en stigande exponering mot Nordamerika.

"Detaljer kring förslaget är ännu inte kända. Generellt sett har Sandvik stor erfarenhet av att hantera olika former av handelsförutsättningar och anpassa vår affär och verksamhet efter de förutsättningar som gäller", skriver hon i ett mail.

Av Sandviks SMT:s intäkter på 13 miljarder kronor 2016 stod Nordamerika för 21 procent. År 2017, då intäkterna uppgick till 13,6 miljarder, steg andelen till 24 procent och det är i divisionen som vd Björn Rosengren har gjort klart att den största lönsamhetsförbättringspotentialen finns.

Carina Aspenberg tonar dock ned risken för att de kommande tullarna ska skjuta SMT:s lönsamhetshopp i sank:

"Sandvik tillverkar högförädlade stålprodukter och speciallegeringar. 75 procent av våra stål- och speciallegeringar i Nordamerika förädlas och produceras också i landet", skriver hon, och fortsätter:

"Troligen påverkas vi därför mindre än företag som tillverkar konventionellt stål och måste sälja in till USA."

Sandvikaktien var ned 3,3 procent vid 15.30-tiden på fredagen och befann sig därmed i bottenskiktet av OMXS30, som samtidigt var ned 1,8 procent.