0,00% Idag

2021-06-07 14:44:15

SBB: MÅNGA HAR MISSAT SBB:S FOKUS PÅ BOSTÄDER – VD (NY)

(Förtydligar formulering femte stycket från "intressekonflikt" till att Obos och JM blir konkurrenter i högre grad. Lägger till kommentar Ilija Batljan sjätte stycket.)

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) På tisdagen adderade SBB ännu ett intressebolag till portföljen i form av bostadsutvecklaren JM. Att SBB nu stärker exponeringen mot lägenheter och bostadsutveckling är inget anmärkningsvärt säger vd Ilija Batljan till Nyhetsbyrån Direkt.

"Nej egentligen inte. I och med att det har gått så fort för SBB har många inte hängt med vilket stort fokus på bostäder som SBB har", säger vd:n

Per utgången av det första kvartalet satt SBB på omkring 42.000 lägenhetsbyggrätter, vilket är Nordens största portfölj av bostadsbyggrätter. Norska Obos som sålde JM-aktierna till finns hack i häl på andra platsen.

Under förra året gick det norska medlemsägda bostadsbolaget in i Sverige med en aggressiv målsättning att sälja fler bostäder än någon annan utvecklare i Sverige. Obos började klättra i JM:s ägarlista 2016 men intåget i Sverige har gjort att Obos och JM i högre grad blir konkurrenter.

I ett mejl till Nyhetsbyrån Direkt skriver Obos koncerndirektör och ansvarig för aktieinvesteringar, Andersen Randa, att det också är en av anledningarna till att innehavet säljs.

Ilija Batljan menar att något sådant konkurrensproblem inte finns för SBB då JM och SBB inte konkurrerar på bostadsrättsmarknaden.

Huruvida SBB kan tänka sig att lägga ett bud på hela JM och därmed nära nog dubblera byggrättsportföljen är inget som Ilija Batljan vill diskutera i nuläget utan säger att det är de 300 miljonerna i tillskott till förvaltningsresultatet som är den "stora grejen".

"Det kommer vi inte att utveckla mer nu, utan redan nu är det en fantastisk affär", säger Ilija Batljan som "ser fram emot att vara en långsiktig ägare".

SBB är en frisk förvärvare på den nordiska fastighetsmarknaden. På senare tid har också portföljen med intressebolag utökats. I mars köpte SBB 22,5 procent av aktierna i Heba. I december förra året 20 procent av Studentbostäder och under förra årets budstrid med Castellum hamnade 5 procent av aktierna i Entra i SBB:s ägo.

Både JM och SBB steg något på Stockholmsbörsen på måndagen.