0,00% Idag
-21,17% Sedan årsskifte

2022-08-05 16:04:11

NEW YORK: DRAFTKINGS RUSAR TVÅSIFFRIGT, S&P 500 -0,5%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) De amerikanska börserna inledde veckans sista handelsdag med nedgångar på fredagen. Eftermiddagens amerikanska jobbrapport visade att sysselsättningen i juli ökat betydligt mer än förväntat.

Vid 16-tiden var Dow Jones industriindex ned 0,2 procent till 32.638 samtidigt som Nasdaqs tekniktunga kompositindex stod på minus 0,9 procent till 12.601. Det breda indexet S&P 500 var ned 0,5 procent till 4.132.

Fredagens jobbrapport visade att antalet sysselsatta utanför jordbruket i USA ökat med 528.000 personer i juli, medan väntat på förhand var att 250.000 nya jobb skulle ha skapats. Jobbsiffran ansågs extra betydelsefull då den är en av endast två som centralbanken hinner se innan det är dags att bestämma sig inför septembermötet, och den fick initialt börsterminerna att sjunka.

Nättaxitjänsten Lyft har rapporterat om en oväntad vinst för det förra kvartalet då antalet resenärer steg till den högsta nivån sedan pandemin. Aktien stärktes 7,8 procent.

Bettingbolaget Draftkings intäkter och justerade resultat var bättre än väntat i kvartalet som gick och bolaget höjde även sin intäktsprognos för helåret. Draftkings rusade 17 procent.

Biografkedjan AMC föll däremot 5,8 procent. Bolaget har redovisat en något större förlust än förväntat och även meddelat planer på att dela ut aktier till sina ägare i form av preferensaktier.

Virgin Galactic har ännu en gång skjutit upp tidpunkten för den kommersiella starten för bolagets rymdresor, denna gång till det andra kvartalet 2023. Aktien föll 13 procent som ett resultat av den senaste förseningen.

Mediabolaget Warner Bros Discovery handlades ned drygt 15 procent efter att både resultat och omsättning missat förväntningarna.

Resesajten Expedia steg 1,4 procent. Bolaget överträffade förväntningarna med såväl intäkter som resultat för det gångna kvartalet. Efterfrågan på resor var enligt Expedia hög och intäkterna från boende steg på med 57 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

Matleveransbolaget Doordash lyfte 0,7 procent efter att i sin rapport ha höjt sina prognoser för brutto ordervärde.

Den amerikanska tioåringen var upp 12 punkter till 2,83 procent.

Graf: S&P 500 fredagen den 5 augusti

Källa: Infront