0,00% Idag

2018-08-14 15:58:00

INTEGRUM: KOMPETENSBEHOV ORSAK TILL VD BYTE - STYRELSELEDAMOT

STOCKHOLM (Direkt) Enligt Magnus Kristoferson, styrelseledamot i medicinteknikbolaget Integrum, var den förre vd:n Carl Ekvalls avgång ett gemensamt beslut med styrelsen för bolagets bästa då det på sikt behöver en vd med mer specifik kompetens.

Informationen om vd-bytet kom i ett pressmeddelande sent på måndagskvällen.

På måndagen beslutade Integrums styrelse att tillsätta Rutger Barrdahl, tidigare chef på SKF:s segment Aerospace, som tillförordnad vd på Integrum, efter Carl Ekvall, som blev vd i februari efter att det framkom att Sahlgrenska Universitetssjukhuset, SU, hade stoppat operationer med Integrums protessystem. En situation som därefter förvärrades i mars när det även framkom att Carl Ekvalls föregångare, Jonas Bergman, hade hållit tyst om att operationerna stoppades redan i oktober.

Det var rätt kortfattat om varför Carl Ekvall lämnar Integrum i ert pressutskick, kan du utveckla det lite?

"Det som konstaterats är att han inte har de egenskaperna som bolaget behöver och att vi därför gör ett snabbt byte på vd-posten", säger Magnus Kristofferson till Nyhetsbyrån Direkt.

Med andra ord ett gemensamt beslut för bolagets bästa?

"Ja, det är det", säger han.

Hur lång tid kommer det ta att hitta en tillsvidare lösning?

"Vi har startat men det är en rätt lång process i sig, vi räknar med att det kommer ta ungefär ett halvår".

Vad är er relation till Rutger Barrdahl sedan tidigare?

"Ingen alls".

Sett till försäljningen, har den förre vd:n Jonas Bergmans agerande i samband med Sahlgrenska-röran påverkat Integrums förtroende negativt på något sätt, tänker vid möten med partners?

"Det har inte det. Det är också viktigt att under den perioden då stoppet gällde var det inget annat sjukhus som stoppade sina operationer. Det är klart att andra sjukhus i Europa och USA vet vilka Sahlgrenska är och vad som sker där, men ingen annan gjorde den bedömningen som de gjorde där"

Hur skulle du säga att ni inom bolaget ser på er nuvarande situation, har det blivit att ni fått "börja om" nu när Sahlgrenska återigen godkänt er produkt för behandlingar?

"Sahlgrenska blev en turbulent period, men det ska sägas att vi från vår sida inte riktigt förstod varför de tog det beslutet. Därefter har operationer återigen godkänts men ingen åtgärd i systemet har vidtagits. Vi ser fram emot att återuppta samarbetet med SU".

Magnus Kristofferson fortsätter:

"Den position som bolaget har med FDA-godkänd produkt, den är unik. Under 2018 har vi känt att den potentialen inte har använts på bästa sätt. Vi måste vara tydligare, skaffa samarbetspartners, börja arbeta med nya sjukhus och driva försäljningen", säger han.

Har det satts något datum för när en operation kommer att ske nästa gång?

"Det vet jag inte faktiskt men SU har uttryckt att de vill starta igen efter sommaren".

Sahlgrenskas synpunkt då, finns det någon aspekt av det problemet kvar?

"Det som Sahlgrenska utgick från var den gamla produkten. Produkten som vi har i dag har förbättrats. Med den här typen av applikationer går det aldrig att komma från att hud penetreras och det kan uppstå infektioner. Ser vi till patienter i dag är hundra procent nöjda, ingen vill gå tillbaka till hylsimplantat efter att ha fått ett osseointegrerat".

Och komplikationer som infektioner ligger på en stabil nivå i förhållande till motsvarande implantat?

"Utifrån den analysen som vi har gjort med bakgrundsdata har vi inte hittat någon avvikelse", säger Magnus Kristofferson till Direkt.