+1,31% Idag

2019-04-12 17:49:18

BÖRSEN: KONJUNKTUROPTIMISM LYFTE VERKSTADEN, OMXS30 +0,9%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen steg i fredagens handel med konjunkturkänsliga råvaru- och verkstadsbolag i topp i spåren av positiv kinesisk makrostatistik. Även banksektorn var stark, sedan amerikanska bankrapporter kommit in bättre än väntat.

Vid stängning var det svenska storbolagsindexet OMXS30 upp 0,9 procent till 1.641,2. Aktier för drygt 15 miljarder kronor omsattes på Stockholmsbörsen. I Tyskland och Frankrike var motsvarande index upp 0,5 respektive 0,3 procent.

Kinesisk utrikeshandelsstatistik visade en ökning av exporten med drygt 14 procent i mars, nästan dubbelt så mycket som väntat, en indikation på styrkan i den globala efterfrågan. Från EU kom industriproduktionsdata för euroområdet som inte var fullt så svaga som befarat. Enligt ECB:s chefekonom Peter Praet finns det goda skäl att säga att euroområdets ekonomi håller på att stabiliseras.

Verkstadsbolaget Alfa Laval tog toppositionen i det svenska storbolagsindexet med en uppgång på 2,8 procent. Andra bolag i sektorn som Sandvik, Atlas Copco och SKF steg 1,2 till 2,3 procent.

Råvarubolagen hade generellt en stark dag. Ståltillverkaren SSAB steg 1,7 procent i nivå med de europeiska konkurrenterna. Bland gruvbolagen lyfte Boliden 2 procent och Lundin Mining nästan 5 procent. God draghjälp kom från basmetallmarknaden, där i synnerhet koppar och zink - de två gruvbolagens viktigaste metaller - steg. Därtill har Boliden fått höjda riktkurser från både Barclays och Handelsbanken.

Lundinfamiljens oljebolag Lundin Petroleum fick en initial skjuts uppåt efter en storaffär i sektorn, där amerikanska Chevron köpte Anadarko för 33 miljarder dollar. Lundin Petroleum slutade dock dagen mer måttliga 0,7 procent upp.

Tydligt på plus handlades även bilsäkerhetsjätten Autoliv, som har en betydande del av sin verksamhet i Kina. Depåbeviset steg 2,3 procent. Avknoppningen Veoneer steg drygt 3 procent.

De amerikanska storbankerna JP Morgan Chase och Wells Fargo rapporterade högre intäkter än marknaden räknat med och för den förstnämndas del följde en rejäl kursuppgång. Även de europeiska storbankerna steg och i Stockholm var SEB starkast i sektorn med en uppgång på 1,8 procent.

Jumboplatsen i OMXS30 intogs av defensiva Astra Zeneca, som tappade 0,4 procent.

Lindab har fått riktkursen höjd av Carnegie efter den omvända vinstvarning som fick aktien att stiga över 8 procent på torsdagen. På fredagen var Lindab upp ytterligare 2,7 procent.

I fastighetssektorn har rapportsäsongen dragit i gång. Atrium Ljungberg slutade dagen strax över nollstrecket efter ett kvartalsresultat som kom in något under Infront Datas snittprognos. Sektorkollegan Fabege backade 1,2 procent efter sin rapport.

Bland spelbolagen steg Leo Vegas drygt 8 procent. Kepler Cheuvreux ser en "betydande uppsida" för aktien och upprepar sin köprekommendation. I sektorn ökade Evolution Gaming med 2,1 procent efter höjd riktkurs av Barclays.

Kontraktstillverkaren Note steg 5,6 procent efter att ha fått en ny storkund i form av Delaval.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 12 april

imageKälla: Infront