0,00% Idag
-21,29% Sedan årsskifte

2022-02-25 09:58:21

BÖRSEN: OREGELBUNDEN HANDEL, OMXS30 +0,3%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholm inledde den turbulenta veckans sista handelsdag med en tydlig uppgång i likhet med de europeiska motsvarigheterna men föll sedan tillbaka.

Vid klockan 9.50 var Stockholmsbörsens OMXS30-index upp 0,3 procent. Aktier för 4,6 miljarder kronor hade då omsatts på Stockholmsbörsen.

Sinch som gick mot onsdagens sura humör fortsatte upp 1,3 procent. Bland de mest omsatta storbolagen steg även Boliden och Atlas Copco 2 respektive 1,1 procent. Mer Defensiva Essity höll sig också långt framme och var upp 1,2 procent.

Hexagon som har förvärvat SaaS-bolaget ETQ för en köpeskilling om 1,2 miljarder dollar placerade sig i bottenskiktet med en nedgång på 0,6 procent. Långt ned i listan fanns även Sandvik och Kinnevik.

I övrigt har nyhetsflödet dominerats av kvartalsrapporter.

Björn Borg fick ett varmt mottagande och var en av de bättre aktierna på Stockholmsbörsen med en uppgång på 11 procent. I det fjärde kvartalet steg rörelseresultat till 10,0 miljoner kronor (6,5) och omsättningen med 22 procent. Utdelningen föreslås höjas till 2:50 kronor (1:50).

Catellas totala intäkter i det fjärde kvartalet 2021 uppgick till 633 miljoner kronor (542). Rörelseresultatet blev 145 miljoner kronor (23) och resultat efter skatt 98 miljoner kronor (-7). Det gladde marknaden som handlade upp aktien 9 procent.

Humble steg 10 procent efter sin rapport för det fjärde kvartalet som bjöd på en organisk tillväxt för de helägda fotterbolagen om 42 procent. Det justerade ebitda-resultatet ökade från en förlust om 2 miljoner kronor till en vinst om 152 miljoner kronor.

Ett antal ur förra årets digra skörd av börsnykomlingar har också öppnat böckerna för årets sista kvartal. Kjell & Company redovisade ett ökat rörelseresultat och omsättning och aktien svarade med en uppgång på närmare 1 procent. LMK Group som äger Linas Matkasse minskade däremot omsättning och ebitda-resultat men marknaden tycktes ändå uppskatta beskeden och aktien handlades upp 7,6 procent.

Azelios rörelseförlust dubblerades till 100 miljoner kronor i det fjärde kvartalet. Pandemin har resulterat i stora utmaningar i form av restriktioner och komponentbrist, uppgav bolaget. Investerarnas dom blev hård och aktien rasade över 20 procent på First North.

Bland övriga nyheter meddelade hårt kurspressade Aegirbio på torsdagskvällen att ett avtal som bolagets tidigare distributör träffat avseende Indien om minst 20 miljoner tester inte kommer att fullföljas. Aktien föll 15,7 procent.

På torsdagskvällen kom Concejo, som tidigare hette Consilium, men en rapport för det fjärde kvarrtalet där rörelseförlusten minskade och omsättningen dubblerades. Det hjälpte inte och aktien föll 16 procent.

SBB som innan dagens handel tappat över 15 procent återtog 3 procentenheter på fredagsmorgonen till 42 kronor. Pareto Securities har höjt sin rekommendation för SBB till köp från behåll. Riktkursen höjs till 60 från 59 kronor.

Även Calliditas som fått en köprekommendation från Carnegie steg – 3 procent.

På fredagen var det handelspremiär för Rebelle, en digital marknadsplats för handel med second hand-kläder och accessoarer från lyxmärken. Bolaget gick till First North med en teckningskurs på 28 kronor per aktie i en nyemission om 200 miljoner kronor. Aktien handlades vid 20 kronor, en nedgång på 28 procent.