0,00% Idag

2021-03-22 06:41:26

MAHA ENERGY: POTENTIELLT NY OLJEBÄRANDE FORMATION TIE-FÄLTET

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Maha Energy meddelar potentiell ny oljebärande formation i Tie-fältet och att Tie-3-brunnen nått borrmålet.

Det framgår av ett pressmeddelande på söndagskvällen.

Borrmålet nåddes på 2.336 meters djup. Loggning med elektriska sonder påvisade så kallade Net Payzones på 11 meter i Agua Grande (AG)-formationen, på 3,1 meter i en potentiellt ny oljebärande zon i botten av Itaparica-formationen samt på 1,6 meter i toppen av Sergi (SG)-formationen.

"Vi har påvisat vad som verkar vara en ny oljebärande zon i övergången mellan formationerna Itaparica och Sergi. Det är verkligen spännande eftersom vi inte sett detta i någon av de tidigare borrade brunnarna på Tie-fältet. Tie-3-brunnen kommer så småningom att konverteras till en vatteninjicerings-brunn, men nu kommer vi först att färdigställa hålet och få i gång produktionen", kommenterar vd Jonas Lindvall.

Bolaget kommer fortsätta att utvärdera det nya olje-fyndet. Det är för tidigt att fastslå om det nya fyndet kommer att påverka fältets oljevolymer, heter det.

Innan borrhålet sätts i produktion kommer det att färdigställas, foderrör installeras och cementeras. Produktionsrör är redan på plats för att snabbt kunna koppla upp hålet mot Tie-produktions-anläggningen.