-0,41% Idag

2019-07-10 08:38:09

BÖRSEN: VÄNTAS ÖPPNA SVAGT NED, FOKUS PÅ FED-TAL

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen väntas inleda onsdagens handel marginellt ned. Vägledning för marknaderna kan komma i form av Fed-chefen Jerome Powells guidning kring Feds planer när han talar inför representanthusets finansutskott.

Medan marknaden är fortsatt säker på en räntesänkning i juli visar de senaste dagarnas rörelser om en ökad osäkerhet kring hur aggressiva Fed kommer att vara senare i år. Jerome Powells tal väntas hållas klockan 16.00 i dag.

Vid 8.30-tiden var terminerna för brittiska FTSE 100, tyska DAX och franska CAC oförändrade. IG:s förhandel indikerade en nedgång för Stockholmsbörsens OMXS30-index på 0,2 procent.

De ledande börserna i New York handlades uppåt på tisdagen och utökade därmed uppgångarna från i måndags. USA-börserna drog upp 0,2 till 0,3 procent på tisdagen men USA-terminerna pekade svagt ner på onsdagsmorgonen.

De asiatiska börserna var oförändrade till marginellt uppåt. Hongkongbörsen och sydkoreanska Kospi steg något.

På bolagsfronten redovisade samhällsfastighetsbolaget SBB hyresintäkter om 464 miljoner kronor för det andra kvartalet (410). Driftnettot uppgick till 320 miljoner kronor (272) och förvaltningsresultatet blev 148 miljoner kronor (109). I samband med SBB:s listbyte ser de över möjligheten att ta in nytt kapital.

"Då vi ser fortsatta tillväxtmöjligheter framåt kan vi också komma att utvärdera möjligheten till en kapitalanskaffning i samband med noteringen på huvudlistan för att ytterligare stärka vår kapacitet att finansiera tillväxten i enlighet med vår nyligen uppnådda investment grade-rating", skriver vd Ilija Batljan i delårsrapporten.

Fastighetsbolaget Kungsleden kom även med sin rapport för andra kvartalet. Hyresintäkterna uppgick till 603 miljoner kronor (596). Efter skatt blev resultatet 428 miljoner kronor (528).

"Uthyrningsaktiviteten har varit hög i kvartalet med ett stort antal nytecknade hyresavtal /.../. Vi har en fortsatt stark pipeline av nyuthyrningar", skriver Biljana Pehrsson i vd-ordet.

På rekommendationsfronten har SEB sänkt sin rekommendation för den danska smyckesjätten Pandora till sälj från tidigare behåll. Riktkursen 235 danska kronor kvarstår och på tisdagen stängde aktien till kursen 254:80 danska kronor på Köpenhamnsbörsen.

Handelsbanken Capital Markets sänker sin rekommendation för Tele2 till behåll från köp. Riktkursen sänks till 146 från 147 kronor. Aktien stängde gårdagen till kursen 135:25.