-1,24% Idag

2019-06-19 18:03:33

BÖRSEN: MARGINELLT UPP INFÖR FED-BESKEDET, OMXS30 +0,2%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen slutade marginellt upp på onsdagen, efter mestadels sidledes rörelser under dagen inför räntebeskedet från Federal Reserve. De ledande Europabörserna utvecklades blandat med viss dragning nedåt. Omsorgsbolaget Attendo rasade efter en vinstvarning och modeföretaget MQ tappade mark i spåren av en svag kvartalsrapport.

Det svenska storbolagsindexet OMXS30 steg 0,2 procent till nivån 1.612. Aktier för drygt 10 miljarder kronor omsattes på Stockholmsbörsen.

I topp bland storbolagen låg skogsföretaget SCA som steg 2,3 procent. Astra Zeneca tillhörde också vinnarna med en kursuppgång på 1,4 procent med stöd av vissa japanska godkännanden.

Det gick även starkt för Volvo som steg 1 procent. Baird har höjt riktkursen från 138 till 158 kronor. Kullagerföretaget SKF handlades även upp 1,2 procent.

Banksektorn hade en positiv trend för dagen och Swedbank steg 1,3 procent. Göran Persson utsågs till styrelseordförande på onsdagen under extrastämman och sade att banken ska ta sig ur sin smärtsamma situation.

Förlorare för dagen var modejätten H&M som stängde ned 2,1 procent, följt av snusbolaget Swedish Match som handlades ned 1,3 procent.

Hygien- och hälsobolaget Essity gick också tungt efter en sänkt rekommendation från Pareto Securities till behåll med en riktkurs på 320 kronor. Aktien var ned 1,2 procent.

Attendo rasade 21 procent efter att ha vinstvarnat. Bolaget angav lägre försäljningstillväxt från nya omsorgsplatser i Finland som konsekvens till vinstvarningen.

Tungt gick det även för MQ som tappade 11 procent. Klädbolaget delårsrapporterade för det gångna kvartalet och uppgav att jämförbar försäljning minskade 7,7 procent. Resultatet efter skatt sjönk till -5 miljoner kronor efter en vinst på 21 miljoner kronor under motsvarande kvartal i fjol.

Vinterturismbolaget Skistar redovisade siffror för sitt tredje kvartal med ett rörelseresultat som sjönk till 319 miljoner kronor från tidigare 370 miljoner. Aktien sjönk 0,8 procent.

Basmetallerna backade överlag något, efter att ha noterat uppgångar på ungefär 2 procent föregående dag. Boliden backade 0,3 procent medan Lundin Mining halkade ner 1,6 procent. Gruvprospekteringsbolaget Kopy Goldfields rusade 21 procent efter att ha meddelat positiva resultat från en förstudie kring ett guldprojekt.

Oljebolaget IPC steg 4,4 procent sedan den kanadensiska regeringen på tisdagen godkände byggnationen av den kontroversiella pipelinen Trans Mountain, som ska sträcka sig från Alberta till Vancouver, där IPC har verksamhet.

Enzymatica, som tillverkar förkylningsspray, klättrade 17 procent sedan dotterbolaget Zymetech ingått ett avtal värt 120 miljoner kronor.

Nolato belönades med en kursuppgång om 4,5 procent till 542 kronor. Nordea Markets har inlett bevakning av Nolato med rekommendationen köp och riktkursen 583 kronor.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 19 juni

Källa: Infront