+1,31% Idag

2019-07-01 18:11:50

BÖRSEN: SWEDISH MATCH I TOPP PÅ STARK BÖRS, OMXS30 +1,2%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen handlades tydligt uppåt på måndagen, efter helgens tecken på lättnad i handelskonflikten mellan USA och Kina.

Vid stängning var det svenska storbolagsindexet OMXS30 upp 1,2 procent till nivån 1.642. Aktier för 10,7 miljarder kronor hade då bytt ägare via Stockholmsbörsen. På kontinenten var tyska DAX-index upp 1,0 procent och franska CAC upp 0,5 procent.

Allra bäst av storbolagen gick Swedish Match som steg 2,8 procent, tätt följt av Telia som var upp 2,4 procent till drygt 42 kronor. Barclays Capital har höjt sin rekommendation för Telia till övervikt från undervikt och riktkursen höjdes samtidigt till 50 från 40 kronor.

Även flera verkstads- och råvarubolag gick starkt däribland Boliden, Sandvik, Volvo och Atlas Copco.

Däremot backade SSAB 0,4 procent till 32:25 kronor. Aktien har fått sänkt rekommendation av JP Morgan till undervikt från neutral med riktkursen 35 kronor.

H&M har också fått höjda riktkurser, från både Nordea Markets och RBC Capital Markets med upprepade rekommendationer, sälj från Nordea Markets och sector perform från RBC Capital Markets. Aktien fortsatte upp efter förra veckans rusning i spåren av bolagets delårsrapport och steg 0,4 procent.

Donald Trump lättade på delar av restriktionerna mot Huawei efter helgens G20-möte. Den tidigare svartlistningen förväntades kapa Huaweis globala försäljning med mellan 40 och 60 procent. Nokia och Ericsson har tidigare fört samtal med amerikanska teleoperatörer som använder sig av teknik från Huawei.

Spanska banken Santander har sänkt Ericsson till behåll från köp, med en riktkurs på 96 kronor, och höjt Nokia till köp från undervikt. Ericsson handlades upp 0,3 procent till 88:35 kronor, medan Nokia steg 0,9 procent i Helsingfors.

Soltech Energy ökade nästan 13 procent efter nyheten att bolagets samägda bolag, Asre, har tecknat en order för en solenergianläggning. Intäkterna beräknas till totalt cirka 164 miljoner kronor under avtalens 20-åriga löptid.

Image Systems har fått order från amerikanska försvaret på cirka 2,4 miljoner kronor. Aktien klättrade 4,1 procent.

Alelion Energy Systems steg 4,6 procent. Bolaget har tecknat ett avtal med Gama Aku i Turkiet om leveranser av litiumjonbatterier och service för truckar i Turkiet och stora delar av Mellanöstern. I samband med undertecknandet mottog Alelion en första order på litiumjonbatterier till ett värde av 40.000 euro.

Adapteo handlades till 133 kronor under sin första handelsdag i samband med listningen på Nasdaq Stockholms Mid Cap.

Oljepriset handlades upp något, då Opec med samarbetsländer har enats om nio månaders förlängning av produktionsbegränsningarna.

I sektorn steg Enquest 1,7 procent efter att Cairn höjt estimaten för Krakenfältet, där de två bolagen har delat ägandeskap.

Diagram: Stockholmsbörsens OMXS30-index

Källa: Infront