0,00% Idag
-30,60% Sedan årsskifte

2022-09-20 09:54:31

BÖRSEN: BANKER LEDER UPPGÅNG, OMXS30 +0,3%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen inledde tisdagens handel på plus men uppgången mattades efter Riksbankens räntebesked med en höjning av styrräntan på 1 procentenhet. Storbankerna gick starkt i inledningen.

Vid 9.45-tiden hade de svenska storbolagsindexet OMXS30 gått upp 0,3 procent till nivån 1.883. Aktier för cirka 2,7 miljarder hade då bytt ägare. Ute i Europa låg Frankfurtbörsens DAX-index på plus 0,2 procent och franska CAC40-index hade stigit 0,4 procent.

Bankerna låg högt upp i vinnarlistan bland storbolagen, efter svag utveckling på måndagen. Kvartetten Handelsbanken, SEB, Swedbank och Nordea klättrade 3,2-4,1 procent.

DNB anser att risken för att fallande fastighetspriser ska utgöra ett hot mot de svenska bankerna är överdriven, bland annat på grund av hälsosamma underliggande fundamenta på den lokala fastighetsmarknaden. För SEB har DNB höjt sin rekommendation till köp från behåll.

Teleoperatörerna Tele2 och Telia backade i stället 1 respektive 0,6 procent. Den norska teleoperatören Telenors kommentar kring pressen från energipriserna innebär en negativ läsning för de svenska teleoperatörerna Telia och Tele2, skrev Carnegie i ett morgonbrev. Telenor varnade i ett pressmeddelande inför tisdagens kapitalmarknadsdag för att energiprisutvecklingen de senaste månaderna gör det allt svårare att nå guidningen för 2022 om ett oförändrat ebitda-resultat. På Oslobörsen var Telenor upp 1,5 procent.

Sinch låg i botten storbolagsindex med en nedgång på 3,4 procent och fastighetsbolaget SBB fortsatte ned med 3,7 procent. Flera andra fastighetsbolag hade också en svag kursutveckling.

Transplantationsbolaget Xvivo klev upp 3,5 procent efter beskedet om att Liver Assist, en teknologi för bevarande av lever inför transplantation, tilldelats genombrottsstatus i USA.

Elekta avancerade 1,3 procent i inledningen. Strålterapibolaget har fått en order på mer än tio linjäracceleratorsystem från den indiska vårdgivaren Karkinos Healthcare.

ABG Sundal Collier har sänkt sin rekommendation för Oncopeptides till behåll från köp och höjt riktkursen till 43 från 25 kronor. Aktien backade drygt 3 procent till nära 33:20 kronor.

Graf: OMXS30 tisdagen den 20 september

Källa: Infront