-0,64% Today

2018-01-31 16:45:00

Sandvik Materials Technology slutför avyttringen av svetstrådaffären

Den 30 oktober 2017 meddelade Sandvik Materials Technology att avtal slutits om att sälja svetstrådaffären till ESAB. I linje med tidigare kommunikation har avyttringen nu slutförts.

Sandviks svetstrådsverksamhet genererade en årlig intäkt på cirka 500 miljoner kronor under en tolvmånadersperiod, fram till 30 september 2017. Affären inkluderar produktionsenheterna i Sandviken, Sverige och Scranton, USA, liksom den globala säljorganisationen och produktutvecklingsorganisationen; sammanlagt cirka 100 anställda.

Avyttringen kommer att ha en positiv kassaflödeseffekt på ungefär 260 miljoner kronor när affären slutförs.

Stockholm, 31 januari 2018

Sandvik AB

För ytterligare information kontakta Ann-Sofie Nordh, chef för investerarrelationer, Sandvik AB, tel: 08 456 1494 eller Carina Aspenberg, press- och PR-chef, Sandvik AB, tel: 070 616 0119.

Sandvik-koncernen

Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden - verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruv- och anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2016 omkring 43 000 anställda och en försäljning på cirka 82 miljarder SEK i över 150 länder i kvarvarande verksamheter.

Sandvik Materials Technology
Sandvik Materials Technology är ett affärsområde inom Sandvik-koncernen och en världsledande tillverkareav högt förädlade produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Spetskompetensen bygger på en integrerad produktionsplattform samt industriledande metallurgi och FoU-verksamhet. Omsättningen 2016 var cirka 13 miljarder SEK och antalet anställda omkring 6 500.

Attached html: HTML
Attached pdf: PDF