+0,73% Idag

2019-08-13 14:52:15

NEW YORK: LÄGRE ÖPPNING VÄNTAS EFTER MÅNGA NEGATIVA SIGNALER

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Börserna i USA såg på tisdagseftermiddagen ut att gå mot en öppning nedåt, samtidigt som utvecklingen på obligationsmarknaden antydde att en recession kan vara på väg. Gapet mellan den tioåriga och tvååriga amerikanska statsobligationen krympte på tisdagen till runt 4 punkter.

Den globala riskaptiten försvagades även av fortsatta gatuprotester i Hongkong och en veritabel krasch för den argentinska peson.

Vid 14.45-tiden hade terminerna för S&P 500 och Nasdaq 100 backat 0,5 procent vardera. Terminen för Dow Jones industriindex var ned 0,3 procent. Även på måndagen stängde New York-börserna lägre, med S&P 500 ned 1,3 procent till 2.882.

Före öppning kom statistik som visade att de amerikanska konsumentpriserna i juli steg 0,3 procent jämfört med månaden före. Jämfört med motsvarande månad i fjol steg KPI 1,8 procent. Väntat enligt Reuters analytikersammanställning var en ökning med 0,3 procent från föregående månad och med 1,7 procent från juli förra året.

Bildelshandlaren Advance Auto Parts föll 6 procent i förhandeln. Bolaget missade analytikernas förväntningar med sin kvartalsrapport.

Den kinesiska, men USA-noterade, näthandlaren JD.com rapporterade före öppning och visade en försäljningstillväxt på nära 23 procent, vilket var mer än väntat. Aktien lyfte runt 7 procent före öppning.

McDonald's har fått en köprekommendation av MKM, som räknar med att den starka tillväxten såväl inom USA som i andra länder kan visa sig vara uthållig. Aktien var något högre i förhandeln.

Efter börsernas stängning på tisdagen väntas rapporter från bland andra CDK Global, Adaptive Biotech och Change Healthcare. Även API:s veckostatistik om de amerikanska oljelagren väntas efter stängning.

Noteringar vid 14.45-tiden
(jämfört med nivån vid USA-stängning förgående handelsdag)

Terminen för DJIA -0,26%
Terminen för S&P 500 -0,48%