-0,34% Idag

2019-06-07 08:50:48

MATRA PETROLEUM: HANDELSSTOPP LYFTS EFTER BESKED I ONSDAGS

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Handelsstoppet i First North-listade oljebolaget Matra Petroleum lyfts i och med marknadens ordinarie öppnade på fredagen.

Det framgår av ett meddelande från marknadsplatsoperatören Nasdaq.

Matra, som är finansiellt pressat, handelsstoppades på tisdagen. På onsdagen, efter marknadens stängning, meddelade bolaget att dess amerikanska dotterbolag inte har säkerställt refinansiering eller förlängning av lån och åtaganden som förfaller under tredje och fjärde kvartalet 2019.

"Då Matras amerikanska dotterbolag inte uppfyller låneavtalen har långivarna rätt att säga upp lånen i förtid och/eller begära att ställda säkerheter realiseras. Vid sådan åtgärd från långivarna eller om refinansiering av lånen och finansiering av moderbolaget inte säkrats kan det innebära att förutsättningarna för fortsatt drift inte finns och att Matra Petroleum behöver överväga likvidationsalternativ", hette det i pressmeddelandet.

Beskedet har föregåtts av en amerikanska domstol utfärdat vad som kallas "temporary restraining order and injunction".

Matra har 459 ägare enligt ägardatatjänsten Holdings. Bolagets marknadsvärde uppgår till 14 miljoner kronor och mer 95 procent av marknadsvärdet har försvunnit de två senaste åren.

Styrelseordförande är Eric Forss som tidigare var styrelseordförande i Alliance Oil som blev utköpt från Stockholmsbörsen under uppmärksammade former i slutet av 2013.