+0,63% Idag

2017-12-21 09:03:47

INVUO: SÄLJER SEQR FÖR 8 MLN KR, SPARAR CA 20 MLN KR

STOCKHOLM (Direkt) Invuo, tidigare Seamless, har nu nått avtal om att sälja affärsområdet SEQR till Glase Fintech. Köpeskillingen för Seqr är satt till 8 miljoner kronor kontant.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Invuo har tidigare aviserat planerna på att avveckla SEQR.

Genom att sälja SEQR, istället för att avveckla affärsområdet, förväntar sig Invuo en kostnadsbesparing på cirka 20 miljoner kronor, skriver Invuo.

Genomförandet av transaktionen är planerad att ske före utgången av 2017, då SEQR och alla där tillhörande kostnader tas över av Glase. Transaktionen inkluderar bolaget SEQR Payments AB, som har Finansinspektionens tillstånd att ge ut elektroniska pengar. Glases förvärv av SEQR Payments kräver förvärvstillstånd av Finansinspektionen.

"Tillsammans med andra viktiga aktiviteter, som den nyligen genomförda företrädesemissionen, innebär försäljningen att bolaget nu är starkt positionerat när det gäller likviditet och finansiella tillgångar för att möta de viktiga finansiella och operativa målen för 2018", skriver vd John Longhurst.

Med målsättningen att Meawallet kommer att vinna minst 20 order 2018, räknar Invuo med att bolagets likviditet räcker för att nå positiva kassaflöden utan att behöva gå till aktieägarna för ytterligare stöd.