+1,16% Idag

2019-08-07 13:31:24

BÖRSEN: MUNTER BÖRS, GETINGE OCH AUTOLIV I TOPP, OMXS30 +0,9%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen höll i morgonens återhämtning vid lunchtid på onsdagen och var tydligt upp efter de senaste dagarnas turbulenta tid.

Getinge, Autoliv och Kinnevik återfanns bland vinnarna medan Alfa Laval föll tillbaka.

Vid 13.20-tiden var storbolagsindexet OMXS30 upp 0,9 procent till nivån 1.536. Aktier för måttliga 4,8 miljarder kronor hade då bytt ägare på Stockholmsbörsen. På kontinenten steg tyska DAX och franska CAC 40-index 1,3 procent vardera.

I toppen av det svenska storbolagsindexet låg Getinge, som steg 2,5 procent. Även Autoliv steg över 2 procent, medan Kinnevik, H&M och Hexagon noterades omkring 1,8 procent högre.

Läkemedelsjätten Astra Zeneca, vars cancerläkemedel Lynparza nått sitt primärmål mot prostatacancer, var upp 0,8 procent.

Endast två av storbolagsaktierna visade röda siffror, Alfa Laval som var ned 0,7 procent, samt defensiva Swedish Match som låg precis under nollstrecket. Även Volvo och Essity gick sämre än index som helhet.

Bland bolag utanför Storbolagsindexet lyfte lastbilstillverkaren Traton 2,6 procent sedan en rad analytiker inlett bevakning med i huvudsak positiva utlåtanden.

Guldfokuserade gruvbolaget Semafo steg 6,3 procent efter sin kvartalsrapport, efter att på tisdagen fallit över 9 procent då produktionsprognosen skruvades ned i spåren av ett gruvras. En fortsatt uppgång i guldpriset gav också stöd.

Även Endomines, en annan guldutvinnare, hade en stark dag och lyfte nära 7 procent. Bland de större gruvbolagen steg Lundin Mining 1,3 procent sedan familjen Lundin ökat sitt innehav, medan Boliden adderade 0,8 procent.

På råvarumarknaden handlades Brentoljan på de lägsta nivåerna sedan årets inledning. Lundin Petroleum tappade 0,5 procent, IPC 2,0 procent och Maha Energy 2,7 procent.

Bättre gick det för solenergiproducenten Etrion, som rusade 18 procent efter en kvartalsrapport som enligt Pareto Securities var klart bättre än väntat.

Finansmannen och fastighetsinvesteraren Erik Sellin har under juli köpt drygt 3,4 miljoner aktier i Hoist Finance, vilket motsvarar 3,8 procent av kapital och röster. Hoist Finance avancerade nästan 3 procent.

Sämre gick det för bostadsutvecklaren JM som sattes ned 2,6 procent. Storägaren Obos sålde under juli aktier motsvarande 2 procent av kapital och röster, men är fortsatt största ägaren. Anledningen till försäljningen var enligt Obos en portföljbalansering då de valde att ta hem vinster i JM efter aktiens kursuppgång sedan årsskiftet.

Spotlight-bolaget Pen Concept, som säljer inredningar, har fått tre order värda cirka 9 miljoner kronor. Aktiekursen nästan fördubblades efter nyheten.

Även I-Tech, som säljer färgtillsatser, lyfte efter att ha fått sin största order hittills, på 57 miljoner kronor från Japan. Aktien steg drygt 24 procent.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 7 augusti

Källa: Infront