-0,70% Today

2018-03-08 15:12:01

BÖRS: DARK POOL-HANDEL STOPPAS I 54 SVENSKA BOLAG PÅ MÅNDAG

STOCKHOLM (Direkt) Nästa vecka stoppas handeln med hundratals europeiska aktier i så kallade "dark pools". Över 50 svenska bolag berörs. Följden kan bli ökade handelsvolymer på Stockholmsbörsen och andra traditionella handelsplatser.

På måndag träder nämligen den europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten ESMA:s nya handelsregler i kraft efter ett par månaders försening, enligt ett meddelande från ESMA på onsdagskvällen.

Syftet med de nya reglerna är att öka transparensen och effektiviteten i marknaden genom att uppmuntra att handel flyttas över till de etablerade börserna från andra handelsplatser, i synnerhet från de dark pools där investerare möts utan att köp- och säljkurser publiceras i en orderbok. Enligt data från Thomson Reuters, som refereras av Financial Times, görs drygt 45 procent av de dagliga volymerna i Europa nu upp utanför börserna, antingen i dark pools eller internt hos bankerna.

För dark pools har ESMA utfärdat regler som innebär att högst 4 procent av den totala handeln i en aktie får ske i en enskild dark pool under en rullande tolvmånadersperiod. Samtidigt får inte mer än 8 procent av volymen gå i genom dark pools totalt. Om något av dessa gränsvärden överstigs stoppas handeln i dark pools under sex månader, vilket nu alltså inträffat.

Av bolag noterades på Stockholmsbörsen sticker ABB ut med nästan 15 procent av volymen i dark pools, följt av Avanza, med knappt 9 procent, visar ESMA:s statistik.

Myndigheten hade tidigare planerat att kunna agera under de nya reglerna redan i januari 2018, men tvingades skjuta upp beslutet då alla beräkningar inte kunnat genomföras i tid.

På onsdagskvällen kom dock beskedet att över 700 instrument överskridit gränsvärdena i januari och över 600 i februari. På måndagen den 12 mars träder därmed handelsstoppet i kraft och gäller därefter i sex månader.

Att de volymer som hittills bytt ägare i dark pools automatiskt ska börja handlas på de etablerade börserna är dock inte självklart.

Banker och mäklarfirmor kan fortfarande göra stora internaffärer, "block trades", och de alltmer populära så kallade "systematic internalisers", en form av handelsplattform som inte omfattas av lika detaljerade regler, väntas också öka sina andelar. Därtill bedöms användandet av olika former av auktionsförfaranden öka, påpekar Financial Times.

Följande 54 svenska bolag kommer inte att handlas i dark pools under sex månader från och med måndag 12 mars, enligt ESMA:

Oriflame Holding AG

Hexagon AB ser. B