+1,33% Idag

2019-03-12 17:52:31

BÖRSEN: SIDLEDES HANDEL, MTG STEG 4%, OMXS30 -0,3%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen sjönk marginellt på tisdagen efter att ha handlats i en oregelbunden tendens större delen av dagen. Liknande indexrörelser märktes även på de tongivande marknaderna ute i Europa såväl DAX i Frankfurt som CAC40 i Paris avslutade kring oförändrat.

Vid stängning hade OMXS30 gått ner med 0,3 procent till nivån 1.566. Aktier för 15,7 miljarder kronor hade då omsatts på Stockholmsbörsen.

I botten av storbolagsindexet återfanns H&M vars kvartalsförsäljning väntas på fredag med en nedgång på 1,9 procent. Handelsbanken tappade 1,6 procent till knappt 103 kronor. JP Morgan har sänkt riktkurserna för några av storbankerna och mest sänktes Handelsbanken, ner till 96 kronor.

I motsatt del av index låg Kinnevik med en uppgång på 0,8 procent följt av Electrolux och SSAB A.

MTG avancerade 4 procent. Ambitionen för den kvarvarande verksamheten, e-sport och gaming, efter att Nent knoppats av i slutet av mars är att på medellång sikt ha en "uthållig försäljningstillväxt" på cirka 15 procent och en justerad ebitda-marginal på 10-15 procent.

Den försäljning av Latours och Melker Schörlings drygt 3,4 miljoner aktier i Loomis, som Carnegie och Citi arrangerade efter ha köpt A-aktier av investmentbolagen, gjordes till priset 315 kronor per aktie. Aktierna ska nu konverteras till B-aktier. Loomis backade 3,6 procent till 315:80 kronor.

Enquest sjönk drygt 13 procent. Cairn, operatör på Krakenfältet, har sänkt sitt reservestimat för fältet och gjort en relaterad nedskrivning. Enquest meddelade att det inte ändrat sitt reservestimat för Kraken och att olika tekniska tillvägagångssätt för reservestimat ligger bakom skillnaden mellan Cairn och Enquests bedömningar.

ÅAC klättrade nära 24 procent till 3:90 kronor. Den brittiska analysfirman Edison har i en uppdragsanalys satt en kassaflödesbaserad riktkurs för bolaget på 14:70 kronor.

Sedana Medical rapporterar en nettoomsättning på 15,2 miljoner kronor för det fjärde kvartalet, en uppgång på 41 procent jämfört med motsvarande period året innan. Ebitda-resultatet blev -1,5 miljoner kronor (-0,8). Aktien steg 3,8 procent.

Även Saniona avancerade, upp drygt 11 procent till drygt 30 kronor. Redeye har höjt sin värdering av Saniona i ett så kallat "base case" till 105 kronor per aktie, upp från tidigare 85 kronor.

Soltech Energy har förvärvat 60 procent av aktierna i solenergiföretaget Swede Energy Power Solutions. Det är bolagets tredje förvärv i år. Soltechs bedömning är att förvärvet kommer bidra med cirka 70 miljoner kronor i omsättning för verksamhetsåret 2019 och med ett positivt rörelseresultat. Aktien steg 3,5 procent.

Bayn Europe var en av tisdagens raketer med en uppgång på 59 procent. Bolagets styrelse har kallat till extra bolagsstämma för att besluta om utdelning av teckningsoptioner. Syftet är att ge aktieägare möjlighet att teckna aktier till motsvarande villkor som i den riktade emissionen som nyligen genomfördes.

Bodyflight, som handlas på Spotlight, sjönk 9 procent efter beskedet om att bolaget dras med förseningar i byggnationen av sin andra vindtunnel i Göteborgsområdet.

Graf: OMXS30 tisdag

Källa: Infront