-0,41% Idag

2019-07-10 12:40:22

BÖRSEN: SMYGER UPP MOT NOLLSTRECKET, BANKER STÖD, OMXS30 -0,1%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen klättrade sakta upp mot nollstrecket vid lunchtid på onsdagen inför det stundande Fed-mötet klockan 16 i dag där Jerome Powells väntas ge en guidning för Feds planer, framförallt över den väntade räntesänkningen.

"Medan marknaden fortfarande är säker på en sänkning i juli vittnar de senaste dagarnas rörelser om en ökad osäkerhet kring hur aggressiva Fed kommer vara senare i år", skrev SEB i ett marknadsbrev på morgonen.

Klockan 12.30 var det svenska storbolagsindexet OMXS30 ned 0,1 procent till nivån 1.628. Aktier för 3,6 miljarder kronor hade då bytt ägare via Stockholmsbörsen. Tyska DAX-indexet och Parisbörsens CAC-index var samtidigt ned 0,5 respektive 0,1 procent.

Bland storbolagen på OMXS30-indexet placerade sig samtliga storbanker bland vinnarna. Nordea steg 0,9 procent, tätt följt av SEB som var upp 0,7 procent.

Läkemedelsbolaget Getinge intog topposition och steg 1,1 procent. Även råvarubolaget SSAB gick bra och steg drygt 1 procent.

H&M fortsatte även upp, efter att ha stigit över 14 procent de senaste två veckorna.

Tele2 återfanns däremot i botten av OMXS30-indexet efter ett tapp på 1,8 procent till 132:85 kronor. Nordea Markets har återupptagit bevakningen av Tele2 med en säljrekommendation och en riktkurs på 116 kronor.

Hexagon höll Tele2 sällskap bland förlorarna och backade 1,7 procent efter att aktien handlats upp i gårdagens handel. Mätteknikbolaget har fått en sänkt riktkurs av både Deutsche bank och Morgan Stanley, till 525 kronor (575) respektive 505 kronor (530). Båda upprepade dock sina nuvarande rekommendationer om köp och övervikt/in-line.

Utanför storbolagsindexet kom samhällsfastighetsbolaget SBB med en kvartalsrapport som visade ökade hyresintäkter och ett förbättrat förvaltningsresultat. Aktien belönades med en uppgång på över 4 procent.

Butikinredningsföretaget Itab tappade drygt 2 procent efter sin kvartalsrapport som visade att resultatet efter skatt steg 20 procent till 54 miljoner kronor, men att intäkterna minskade med 1 procent.

Pricer, som utvecklar prisinformationssystem, klättrade över 9 procent efter att aviserat en omvänd vinstvarning. Rörelseresultatet och rörelsemarginalen i det andra kvartalet förbättrades jämfört med tidigare perioder till följd av omsättningstillväxt kombinerat med en hög bruttomarginal och positiva valutaeffekter.

"Enligt oss visar detta att Pricer har lyckats hitta en bra prissättningskraft för sina produkter, i och med att omsättningen fortsätter att stiga", skriver ABG Sundal Collier i en kommentar.

Medicinteknikbolaget Ortivus handelsstoppades efter att ha stigit kraftigt två dagar i rad. Vid lunchtid kom beskedet att det träffat muntligt avtal med kund i Singapore värt drygt 25 miljoner kronor under en sexårsperiod.

Den Umeå-baserade spelutvecklaren Zordix rusade 25 procent efter nyheten att bolaget startar en ny division som förlägger spel och i samband med detta har ett avtal tecknats med Nintendo Switch om att bli global förläggare.

Graf: Intradagsutveckling OMXS30

Bildkälla: Infront