+0,63% Idag

2017-04-24 17:43:48

BÖRSEN: VAL OCH KVARTALSRAPPORTER SATTE TONEN, OMXS30 +2,3%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen inledde den nya handelsveckan med uppgång på bred front sedan utgången i det franska presidentvalets första omgång lugnat marknaderna. Starka siffror fick Tele2 att klättra. Sandvik var en annan rapportvinnare och flera verkstadsbolag följde med uppåt.

Stockholmsbörsens OMXS30-index stängde 2,3 procent högre på nivån 1.609,3, en nivå som inte skönjts sedan sommaren 2015. Omsättningen på Stockholmsbörsen summerades till 21 miljarder kronor på måndagen. På kontinenten steg franska CAC 40 drygt 4 procent medan tyska DAX var 3,4 procent högre till nioårshögsta respektive vid nytt all-time-high.

Bank hade en stark utveckling i Europa sedan mittenpolitikern Emmanuel Macron och högerpartiet Nationella frontens Marine Le Pen gått vidare till den andra omgången i det franska presidentvalet. Emmanuel Macron väntas enligt opinionsundersökningarna vinna med god marginal. I Stockholm lyfte de fyra storbankerna mellan 2,0 och 3,5 procent. Swedbank är först ut av de nordiska storbankerna med rapport för det första kvartalet på tisdagsmorgonen.

Euron och kronan stärkts tydligt mot dollarn, krympta räntespreadar märktes, medan guldpriset sjönk.

OMXS30-indexet toppades av Tele2 med en kursstegring på omkring 6 procent. Teleoperatörens rörelseresultat om 697 miljoner kronor för det första kvartalet låg 61 procent över snittförväntningarna i SME Direkts prognossammanställning. I sektorn var Telia, som rapporterar på onsdag, upp 1,6 procent.

Sandvik hittades uppemot 5 procent högre efter ett kvartal som vd klassade som "urstarkt", framför allt på gruvsidan. Såväl resultat som orderingång var runt 10 procent högre än SME-konsensus. Inom verkstad stöddes Atlas Copco och Volvo som klättrade drygt 2 respektive 3,4 procent. Volvos lastvagnskonkurrent Scania har haft en stark start på året med en allt starkare orderingång, sade bolagets vd Henrik Henriksson till DI - dagen före Volvos kvartalsrapport.

Utanför storbolagsindex stod även fönsterproducenten Inwido för ett resultat klart över marknadens förväntningar och aktien avancerade nära 4 procent. Sämre gick det för byggkedjan Byggmax, som backade dryga 4 procent efter att ha visat fortsatta förluster i sitt säsongsvaga första kvartal.

Rejält upp var det för industriventilationsbolaget Nederman, som fått köprekommendation av både DI och Börsveckan. Aktien lyfte drygt 8 procent. Börsveckan rådde också till köp av vårdbolaget Attendo, vars aktie stängde upp knappa 2 procent.

Guldbolaget Semafo föll 19 procent sedan det släppt produktionssiffror för det första kvartalet och i samband med det drog ned prognosen för helårsproduktionen. Som lök på laxen drogs prognosen för produktionskostnaden upp.

Wilson Therapeutics rusade 30 procent till 77:25 kronor efter att bolaget, som utvecklar en behandling mot den sällsynta åkomman Wilsons sjukdom, presenterat mer detaljerade resultat i fas 2. DNB har i spåren av kongressen höjt sin ritkurs för Wilson Therapeutics till 135 kronor från tidigare 80 kronor med en upprepad köprekommendation.

Acucort stängde på nivån 4:80 kronor efter aktiens första dag på Aktietorget, teckningskursen låg på 6:90 kronor.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 24 april

Källa: Infront