0,00% Idag

2020-09-15 17:16:42

NEW YORK: UPPÅT, APPLE OCH NIKOLA ÅT OLIKA HÅLL, S&P500 +1%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) New York-börserna handlades fortsatt uppåt efter ett par timmar på tisdagen. Teslaaktien klättrade vidare uppåt och Apple stärktes inför tisdagskvällens lanseringsevent.

Vid 17.10-tiden hade Dow Jones industriindex avancerat 0,6 procent till 28.155 och det bredare S&P 500 hade stigit 1 procent till 3.417. Nasdaq kompositindex ökade 1,4 procent till 11.210.

Före börsöppning visade USA-statistik en något större ökning än väntat i importpriserna för augusti och en oväntat stor uppgång i Empire manufacturing index för september. USA:s industriproduktion steg 0,4 procent i augusti, jämfört med månaden före. Analytikerna hade räknat med en ökning på 1,0 procent, enligt Trading Economics konsensusprognos.

Bland enskilda aktier höll det stora intresset för teknikjättarna i sig. Apple stärktes 1,7 procent inför lanseringseventet senare under tisdagskvällen.

Tesla gick upp 6,5 procent, efter att elbilstillverkarens aktie rusat 12 procent på måndagen.

Nikola backade 7 procent efter uppgifter om att den amerikanska finansinspektionen SEC kommer utreda de anklagelser som blankarfirman Hindenburg Research riktat mot vätgas- och elfordonsutvecklaren Nikola.

Storbanken Citigroup, som föll närmare 6 procent under måndagen efter tal om nya kreditförluster för det tredje kvartalet, föll ytterligare 4,1 procent.

Räntan på den tioåriga amerikanska statsobligationen var upp 1 punkt till 0,68 procent.