0,00% Idag

2020-09-08 09:40:45

BÖRSEN: INLEDER NEDÅT, ELECTROLUX FÖRLORARE, OMXS30 -0,4%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen inledde tisdagens handel nedåt efter gårdagens tydliga avancemang. Electrolux sågs i botten bland storbolagen.

Omkring 9.30-tiden var storbolagsindexet OMXS30 ned 0,4 procent till 1.791. Aktier för 1,8 miljarder kronor var då omsatta på Stockholmsbörsen. På kontinenten stärktes franska CAC 40 0,1 procent medan tyska DAX noterades 0,2 procent lägre.

Inledningsvis sågs SKF i fronten bland Stockholmsbörsens större bolag med en uppgång på 0,9 procent. H&M stärktes 0,8 procent medan Astra Zeneca steg 0,3 procent. Tele2 och Telia var upp omkring 0,1 procent vardera.

Sämre gick det dock för Electrolux, som återfanns i botten med en utveckling om -2,9 procent.

SCA noterades 1 procent lägre i samband med att bolaget fått sitt långfristiga kreditbetyg reviderat till BBB- från tidigare BBB av S&P Global Rating, som motiverar ändringen med att SCA kommer att redovisa lägre intäkter och lägre ebitda-resultat för 2020 och 2021 än vad kreditbetygsfirman tidigare trott, "primärt på grund av svagare marknadsförutsättningar".

Kinnevik retirerade 1,4 procent. Investmentbolagets storägare, Cristina Stenbeck, har sålt drygt 1,3 miljoner aktier i bolaget under augusti månad vilket Nyhetsbyrån uppmärksammade under måndagen.

Sandvik, som fått sin riktkurs höjd till 200 från 195 kronor av Nordea Markets med upprepande köprekommendation, handlades ned 0,9 procent till 177:95 kronor.

Byggbolaget Serneke och Magnolia Bostad har tecknat avtal om att bygga 206 lägenheter samt LSS-boende i Nacka kommun. Entreprenaden är värd omkring 265 miljoner kronor.

Serneke-aktien steg 2,6 procent medan Magnolia avancerade 3,9 procent.

Energilösningsbolagen Soltech och Powercell ska börja samarbeta vad gäller lösningar som omfattar produkter från båda bolagen. Aktierna var upp 5,5 respektive 2,9 procent.

Scandic, som pressats hårt i spåren av covid-19-pandemin, var upp 7 procent under hög omsättning. Hotellföretaget lanserar på tisdagen ett nytt coworking-koncept på närmare 270 hotell i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland och Polen.

Fastighetsbolaget Amastens nyemission på 500 miljoner kronor, som aviserades efter måndagens börsstängning, gjordes till priset 7:30 kronor per stamaktie. Aktien var upp 1,6 procent.

Ett annat fastighetsbolag, Fastator, avser göra en riktad emission som väntas tillföra bolaget 120 miljoner kronor och genomfördes till kursen 120 kronor per aktie. Det motsvarar en rabatt på cirka 13 procent jämfört med måndagens stängningskurs. Aktien dök 10 procent till nivån 123:50 kronor.

Biometribolaget Fingerprint Cards och Sentry Enterprises har ingått ett globalt licensavtal avseende Fingerprints mjukvaruplattform för access, FPC-BEP. Fingerprint-aktien stärktes 2,3 procent.

Nextcell Pharma lyckades med sin stamcellsterapi påvisa signifikant effekt i diabetesstudien av typ-1 under namnet Protrans-2 i fas 2, ett besked som marknaden välkomnade med öppna armar och aktien rusade strax över 40 procent.

Trelleborg steg 1,2 procent till 159:40 kronor efter att DNB Markets höjt riktkursen till 190 kronor från 170 kronor där köprekommendation upprepas.

Försäljningen i de svenska Ica-butikerna steg med 5,4 procent i augusti 2020 jämfört med motsvarande månad i fjol. I jämförbara butiker var försäljningen upp 5,2 procent under månaden. Aktien klättrade 1,3 procent.