+0,97% Idag

2019-08-06 17:47:45

BÖRSEN: NEDGÅNGAR EFTER OMVÄXLANDE HANDEL, OMXS30 -0,8%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Efter en indexmässigt svängig handelsdag stängde Stockholmsbörsen till slut på minus på tisdagen, efter att ha utvecklats något svagare än flera ledande Europabörser. Att New York-börserna inledde dagen uppåt lyckades inte vända humöret på svensk mark.

Sveriges BNP minskade oväntat under årets andra kvartal, enligt Konjunkturinstitutet som även drog ned BNP-prognosen för helåret 2019 och för 2020. Osäkerheten kring den globala ekonomin har ökat och riskerna ligger på nedsidan, konstaterar KI.

Vid stängning hade OMXS30-index tappat 0,8 procent till 1.523 och aktier för cirka 14,2 miljarder kronor bytte under dagen ägare på Stockholmsbörsen. I Tyskland sjönk även DAX med 0,8 procent, medan franska CAC40 var oförändrat och Euro Stoxx 50 backade 0,4 procent.

Av sektorerna i Stockholm noterades de flesta i rött, med de största minussiffrorna för energi och råvaror. Bland dagens förlorare fanns Alfa Laval och ABB med kurstapp på 2,5 respektive 2,2 procent, men även Getinge, Atlas Copco, SSAB och SCA backade med mer än 1,5 procent.

Två av de relativt fåtaliga vinnarna bland storbolagen för dagen var Hexagon och Autoliv, som båda rekylerade upp efter måndagens nedgångar och steg med 0,6 respektive 0,5 procent.

Flera bettingrelaterade aktier hade en tung dag. Kindred backade 3,1 procent och Evolution Gaming sjönk 2,8 procent. Netent handlades 1,9 procent lägre.

Riktigt motigt var det för oljebolaget IPC, vars produktion under andra kvartalet visserligen var i nivå med förväntningarna men där intäkterna och ebitda-resultatet enligt Pareto var på den svaga sidan. Aktien tappade 6,5 procent.

Även gruvbolaget Semafo föll tungt. Aktien har annars stärkts den senaste tiden, med hjälp av ett stigande guldpris, men föll på tisdagen 9,5 procent. Bolaget skruvade ned sin produktionsprognos för helåret på grund av ett väggras i dagbrottet Wona i Burkina Faso. Semafos kvartalsrapport väntades efter börsstängning på tisdagen.

Några aktier lyckades också åstadkomma ordentliga kursklättringar. Biometribolaget Precise Biometrics mjukvara för fingeravtrycksigenkänning i mobila enheter har, i partnerskapet med Egis, implementerats i en serie enheter. Ordern väntas generera 10 miljoner kronor i försäljning för Precise, vilket fick aktien att lyfta 10,5 procent.

Soltech, vars kurs de senaste veckorna åkt berg- och dalbana, avancerade 11,2 procent. Bolagets kinesiska dotterbolag har fått en order som uppges vara värd cirka 108 miljoner kronor över en 20-årsperiod.

NGM-bolaget Raytelligence steg 2,7 procent. Bolaget har startat ett nytt projekt för detektering av kognitiva nedsättningar, där molnbaserade sensorsystem och algoritmer för maskininlärning ska kunna upptäcka sjukdomar som till exempel demens och Alzheimer.

Spotlight-listade Plejd, som tillverkar och säljer produkter inom områdena belysning och hemautomation, avancerade 9,3 procent efter att ha fått en positiv analys i Börsplus. Rekommendationstjänsten anser att värderingen av Plejd nu blivit mer sansad än tidigare och att aktien därmed är köpvärd.

Stockholmsbörsens OMXS30 den 6 augusti

Graf: Infront