+0,43% Idag

2019-08-22 17:50:35

BÖRSEN: SSAB OCH STORBANKER STOD EMOT NEDGÅNG, OMXS30 -0,5%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen rörde sig mellan plus och minus på torsdagen, men stängde ned i likhet med de ledande europeiska börserna. Källor angav att tyska Bundesbank inte ser något behov av finanspolitisk stimulans för närvarande, något som tyngde börsutvecklingen globalt. SSAB och storbankerna höll emot nedgången medan Assa Abloy och Ericsson intog bottenposition.

Vid stängning var det svenska storbolagsindexet OMXS30 ned 0,5 procent till nivån 1.535. Aktier för 14,7 miljarder kronor hade då bytt ägare via Stockholmsbörsen. Bland de europeiska börserna var tyska DAX ned 0,4 procent medan CAC40 backade 0,9 procent.

Bundesbank ser alltså inget behov av finanspolitisk stimulans för närvarande, även om centralbanken räknar med att Tysklands ekonomi ska krympa igen under innevarande kvartal, rapporterade Bloomberg News och Reuters om på torsdagseftermiddagen med hänvisning till två källor med insyn.

Enligt preliminär statistik steg den tyska industrins sammanvägda inköpschefsindex mer än väntat i augusti. Hotet om en nedgång av BNP i det tredje kvartalet är dock ännu inte undanröjt, enligt Markit-ekonomen Phil Smith. USA:s kombinerade inköpschefsindex kom preliminärt in lägre än väntat.

Bland storbolagsaktier på plus inom OMXS30-indexet syntes samtliga storbanker med uppgångar runt 0,2 till 2,1 procent, i likhet med i flera europeiska länder. Högst upp syntes ståltillverkaren SSAB som steg 3,4 procent. Även H&M och Kinnevik noterades på plus.

Tyngre gick det för Assa Abloy som backade 4 procent och därmed intog bottenpositionen. Ericsson och Getinge höll Assa Abloy sällskap bland förlorarna.

Förutom makrodata bjöd torsdagen på en mängd rapporter från bolag utanför storbolagsindexet. Elektas inledande uppgång vände till minus under dagen och aktien stängde ned över 3 procent. Rapporten visade en högre bruttomarginal och orderingång än väntat, men ett lägre resultat före skatt.

Bättre gick det för solenergibolaget Soltech som belönades med en uppgång på 7 procent. Rapporten visade en betydligt högre omsättning och ett förbättrat rörelseresultat.

Enviro rusade 28 procent under hög omsättning efter bolaget meddelat att det kommit överens med Treadcraft Carbon om de huvudsakliga villkoren för en däckåtervinningsanläggning i USA. Slutligt avtal om anläggning väntas vara klart under andra halvåret 2019.

Raysearch fortsatte stiga 7,6 procent under hög omsättning för fjärde dagen i rad. Bolaget rapporterade på tisdagen och fick därefter höjd rekommendation av Pareto.

Industrikoncernen Teqnion fick en rejäl smäll, ned 29 procent, efter ett svagt resultat och sänkt helårsprognos.

Bredbandsteknikbolaget Incoax, som redovisade ökad nettoförlust och föreslog en nyemission, tappade 38 procent.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index den 22 augusti

Källa: Infront